پایبندی به درجه اجتهاد منطقه‌ای و بومی؛ ملاک سنجش کارآمدی

رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: پایبندی به درجه اجتهاد منطقه‌ای و بومی، پس از این ملاک سنجش کارآمدی و ناکارآمدی مدیریت های استانی و کانون‌های بسیج اساتید در دانشگاهها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، اجلاس سراسری مسئولان و جانشینان مراکز استانی بسیج اساتید کشور با حضور ریاست سازمان، معاونان و مسئولان استانی این سازمان، در تهران برگزار شد.

همچنین در این اجلاس که اولین گردهمایی رسمی و هم اندیشی مسئولان کانون‌های استانی بسیج اساتید کشور در دوران ریاست جدید سازمان بسیج اساتید بود، رویکردهای جدید و تحول خواهانه سازمان بسیج اساتید کشور در راستای ارتقاء و تعالی دستاوردهای این سازمان و پیشبرد اهداف عالیه انقلاب اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بنابراین گزارش مجتبی زارعی رییس سازمان بسیج اساتید ضمن تبیین اهمیت وجود روحیه­ انقلابی و فرهنگ بسیجی در مدیریت کشور، ظرفیت بسیج اساتید را به عنوان شجره ای طیبه و سرمایه ای بی بدیل در کشور برای حل مسائل و معضلات جامعه حاوی نقشی راهبردی برشمرد و اظهار داشت: بسیج اساتید در دوران جدید با اتخاذ رویکرد حل المسائلی نسبت به کشور و جامعه، تلاش خواهد کرد با تشکیل اندیشکده های راهبردی رصد مسائل جامعه و دانشگاه، دولت را در حلّ مسائل مردم یاری کند.

وی افزود: براساس این رویکرد، کانون‌های استانی بسیج اساتید در سراسر کشور که تعداد آن بالغ بر 700 کانون است، می بایست با رویکرد «مسئله شناسی بومی و درک و شناسایی مزیت های نسبی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» به روند ضروری تخصصی شدن بپیوندند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با تأکید بر اهمیت نگاه بومی به مسائل و احصاء درست معضلات جامعه و تلاش برای حل آن معضلات بر پایه­ توان عظیم اساتید و نخبگان برجسته دانشگاهی کشور که امروز در قالب سازمان بسیج اساتید کشور جمع شده است، گفت: «اجتهاد منطقه‌­ای» باید در رأس برنامه ریزی‌های بسیج اساتید در سطوح استانی قرار گیرد. زیرا پایبندی به درجه اجتهاد منطقه ای و بومی، پس از این ملاک سنجش کارآمدی و ناکارآمدی مدیریت های استانی و کانون های بسیج اساتید در دانشگاهها خواهد بود.

زارعی افزود: شناسایی، رصد و داشتن برآورد نسبت به شکاف­ها در مناطق و شهرهای کوچک و بزرگ کشور، از وظایف خطیر بسیج اساتید در استان ها و دانشگاههای کشور است. همچنین باید اساتید و متخصصان ما در یک مقیاس بومی و محلی، به خوبی مسائل را ببینند و برای جلوگیری از تبدیل شکاف­ها به گسل، اقدامات راهبردی و دقیق را در توسعه و پیشرفت استان های خود طراحی کنند.

عضو هئیت علمی دانشگاه تربیت مدرس، ضمن تبیین نگاه جدید در بدنه ریاست و معاونان سازمان بسیج اساتید نسبت به وظیفه این سازمان درخصوص پُرکردن شکاف های فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی در کشور، مسئله شناسی بومی و تمرکز بر دغدغه های جامعه و مردم را محور تشکیل اندیشکده‌­های راهبردی بسیج اساتید در سراسر کشور به شمار آورد و گفت: به غیر از تأسیس اندیشکده‌های راهبردی در دانشگاه‌های هر استان، راه اندازی اندیشکده های موضوعی در دانشگاههای تهران بزرگ و نهایتاً ایجاد قطب های مرکزی، در صدر فعالیت های کانون های بسیج اساتید در پایتخت خواهد بود.

زارعی افزود: تلاش برای شکل گیری اندیشکده هایی با موضوعاتی نظیر صیانت از طبیعت، سرمایه اجتماعی، ایمنی و امنیت، عدالت، تعلیم و تربیت و... در صدر فعالیت های کانون های بسیج اساتید دانشگاههای تهران بزرگ خواهد بود.

وی تعامل حداکثری و فراگیر با نخبگان و دانشگاهیان را از دیگر رویکردهای نوین بسیج اساتید معرفی کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های علمی و دانشگاهی، محدودیت و مرز سلیقه ای ندارد و برای اصولگرایان، اصلاح طلبان و دیگر سلایق ملّی یکسان است.

وی افزود: اندیشکده­ های بسیج اساتید سراسر کشور، در نگاه تخصصی برای حل مسائل جامعه، خط قرمزهای تصنعی برای استفاده از اساتید و نخبگان مبرز در حوزه های مختلف را کنار خواهد زد. به عبارتی، آنجاکه تخصص ویژه یک فرد می­تواند در خدمت حل مسائل کشور و مردم قرار گیرد، حتی اگر از نظر جریان شناسی به بسیج اساتید نزدیک هم نباشد، اندیشکده های بسیج اساتید می­توانند از این افراد بهره های تخصصی لازم را داشته باشند.

زارعی اظهار داشت: نگاه بسیج اساتید برای حل مسائل کشور و مردم، نگاهی فراجناحی و فرابخشی است.

منبع : فارس

کد خبر: 871702

وب گردی

وب گردی