دلیل علمی زلزله کرمانشاه چیست؟

یک کارشناس ارشد زمین‌شناسی گفت: پس‎لرزه‎های اخیر زلزله کرمانشاه امکان تخریب ندارند.

به گزارش ایسکانیوز میلاد جهانی در گفت‎و‎گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ایران ازنظر زمین‌شناسی به چند پهنه ساختاری-سنگ شناختی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: ایران مرکزی، زاگرس، شمال شرقی ایران، شمال غربی ایران، پهنه آذربایجان و… شامل این تقسیم‎بندی می‌شود.

وی با بیان این‌که ساختار رورانده و مرتفع زاگرس از مهم‌ترین این پهنه‌ها هستند، ادامه داد: هر پهنه ساختاری خصوصیات لرزه زمین ساختی متفاوتی دارد و زاگرس از پویاترین این پهنه‌ها به حساب می‌آید که شامل گسل‌هایی چون صحنه، دورود، قلعه حاتم و… است.

این کارشناس اضافه کرد: خصوصیات لرزه زمین‌ساختی زاگرس نشان می‌دهد که نسبت به پهنه‌های ساختاری دیگر، فراوانی لرزه در آن زیاد است و البته قدرت تخریب کمتری دارد.

این مدرس دانشگاه پیام‎نور با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه با کانون سرپل ذهاب و ازگله افزود: هر زلزله‌ای دوره بازگشتی دارد یعنی این‌که یک زلزله با خصوصیات مشابه در یک دوره زمانی دوباره اتفاق می‌افتد مانند زلزله منطقه سیلاخور، و چون دوره بازگشت زلزله اخیر کرمانشاه نیز سپری شده بود، زمین لرزه رخ داد.

وی در مورد پس‌لرزه‌هایی که بصورت ساعتی بعد از وقوع زمین لرزه کرمانشاه به وقوع می‎پیوندد، خاطرنشان کرد: براساس تئوری آکی (oki) که براساس بازگشت کشسان است وقتی در یک پهنه شکستی ایجاد می‌شود، این شکست باید به حالت اولیه بازگردد و دلیل وقوع پس لرزه‎ها نیز بازگشت قسمت ترک خورده پهنه و صفحه به حالت اول است که بروز آن طبیعی است.

جهانی یادآور شد: وقتی زمین‌لرزه‎ای با قدرت ۷ ریشتر اتفاق می‎افتد چون عمق و طول شکستی زیاد است، ایجاد پس‌لرزه هر چند بصورت مکرر طبیعی است.

این مدرس دانشگاه پیام‎نور گفت: چون شدت زلزله اخیر کرمانشاه بالا بوده ایجاد پس‌لرزه‌ها بعد از آن توجیه علمی دارد و وقوع چنین زمین لرزه‎ای نیز با توجه به نظریه دوره بازگشت کاملاً توجیه علمی دارد.

وی با بیان این‌که صفحه ایران مرکزی و عربی دائمأ به پهنه زاگرس فشار می‌آورد، تصریح کرد: علت رخ دادن زلزله‎های بیشتر در زاگرس نسبت به دیگر پهنه‎ها به این دلیل است و وقوع زلزله‌های زیاد در این صفحه امری عادی است.

جهانی با اشاره به این‌که زمین لرزه کرمانشاه کاملاً توجیه علمی دارد، افزود: با توجه به پایه علمی این زمین لرزه شایعات مطرح شده غیرعلمی و مطرود است و مردم به هیچ‌وجه به شایعات توجه نکنند و آرامش خود را حفظ کنند.

این عضو آکادمی دانشمندان گفت: پس‌لرزه‌های اخیر امکان تخریب ندارد چرا که شدت آنها پایین است.

900

کد خبر: 871710

وب گردی

وب گردی