نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد نوپا  هستند/ آمادگی پرورش استعدادهای دانشجویان در حوزه رسانه ای را داریم

دکتر رضا واعظی : در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران که وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است اعلام آمادگی می‌کنیم که دوره‌های تخصصی وخدمات آموزشی و کارورزی خوبی با همکاری معاونت فرهنگی به علاقه‌ مندان ارائه کنیم و گواهینامه برای آنها صادر نماییم.

دکتر رضا واعظی سرپرست باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (خبرگزاری ایسکانیور) و عضو هیئت داوران دومین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص وضعیت نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: حسب اعلام دبیر جشنواره، بیش از سه هزار نشریه اعم از فصلنامه، گاهنامه، روزنامه در حوزه‌های مختلف به این جشنواره ارسال شده و دسته‌بندی اولیه اجام شده است و براساس اساسنامه موجود در اختیار داوران قرار گرفت تا هر کسی به تناسب گرایش علمی خودش ارزیابی کند.

وی ادامه داد: هر نشریه را 2 نفر داوری می کنندبه طوری که یک نفر ارزیابی اولیه و بعد داور دوم، بدون آنکه نظر داور اول را بداند نظرش را اعلام می کند و بعد جمع بندی به دبیرخانه گزارش می شود.

واعظی مطرح کرد: نکته جالب این است که به نظر می‌رسد نشریه دانشجویی در دانشگاه آزاد نوپا هستند چون اغلب این نشریات در سال‌های اخیر شروع به فعالیت کردند. این نشان می‌دهد نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد در آغاز کار هستند و بنابراین نمی‌شود خیلی انتظار داشت که شق القمری کرده باشند و به قول معروف تحول عظیمی رخ داده باشد با وجود این کارهای بسیار خوبی هم در بین همین ها وجود دارد که بعضا در سطح حرفه ای و ملی هستند. نفس کار و اصل اینکه دانشجویان دانشگاه آزاد وارد این حوزه شدند به نظر من موضوع بسیار مبارکی است و تاثیر بسیار خوبی را در فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و علمی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد داشت. زیرا بسیاری از این نشریات علمی هستند و این یعنی انجام تحقیق و کار علمی، لدا انتظار می رود این اقدامات تحرک علمی هم در پی داشته باشد ضمن اینکه باعث می شود بخشی از فعالیتهای علمی صورت گرفته در دانشگاه آزاد دیده شود و خود مشوقی برای همه دانشجویان است.

عضو هیات داوران افزود: باید توجه داشته باشیم که یک تفاوت جدی بین دانشجویان دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها وجود دارد و آن اینکه دانشجوی دانشگاه آزاد خیلی تمایل به فعالیت‌های فوق برنامه نشان نمی‌دهد و دلایل اصلی‌اش این است که اغلب دانشجویان دانشگاه آزاد درگیر مسائل روزمره خودشان هستند، بخش زیادی مشغول کارند و در واقع جریان سیاسی شان هم معلوم است، جریان فکری شان هم همین طور، برخلاف دانشجویان دانشگاه‌های دولتی که درکنار تحصیل دغدغه های دیگر نیزدارد، جوان و پرانرژی است بنابراین می‌بینیم که استقبال از کانون‌ها، تشکل ها، فوق برنامه‌ها در دانشگاه‌های دولتی بیشتر از دانشجویان دانشگاه آزاد است. در حالی که اغلب دانشجو دانشگاه آزاد بیشتر برای این آمده اند که درس بخوانند، تحصیلی کنند، مدرکی بگیرند و خیلی خودشان را به دلیل اینکه وقت هم ندارند درگیر برنامه های فوق برنامه ای نمی‌کنند، بنابراین همین روحیه در فعالیت های دانشجویی در حوزه رسانه و نشریات اثر می گذارد.

واعظی در پاسخ به اینکه حضور دانشجویان در نشریات دانشگاهی را چطور می‌بیند عنوان کرد: به نظر من دوره دانشگاهی، دوره دانشجویی یک دوره کارورزی است و به نظر من دوره تمرین فعالیت‌های برای بعد از دانشگاه است، معمولاً اگر دقت کرده باشید آنهایی که در حوزه دانشگاه هستند می‌آیند در فضای دانشگاهی وارد کارهای رسانه‌ای می‌شوند یا کار رسانه‌ای می‌کنند، این بعد از دانشگاه هم خودش را نشان می‌دهد کاملاً می‌بینید که می‌روند در این فعالیت‌ها، با اینکه شغل دیگری دارند باز کار رسانه‌ای دارند، بنابراین من احساس نمی‌کنم که این ارتباط قطع بشود. این دوره به نظرم، دوره‌ای است که آن درخت فعالیت رسانه‌ای دانشجو شروع می‌کند به رشد کردن اگر یک فضاسازی و مدیریت خوب پشت این مسئله باشد اینها به سمت منافع ملی می‌روند، آن مسائلی که واقعاً مورد نیاز فضای دانشگاهی، فضای علمی و فضای کشور است به نظر من تاثیراتش را بعد از دوره دانشگاه هم می‌توان دید. مثلا من مواردی را دیدم که وارد حوزه طنز، فرهنگی، تخصصی شده اند، اینها اگر از طریق نهادهایی که مسئول هستند مثل معاونت فرهنگی، حمایت‌هایی بشوند به نظرم چشم‌انداز خوبی خواهند داشت.

واعظی با اشاره به نشریاتی که در جشنواره شرکت کرده اند افزود: بعضی از نشریات به حالت ماهنامه و حتی دو ماهنامه و گاهنامه منتشر می شوند و کار خوبی بر روی آن ها صورت گرفته است و می توان در حد یک مجله و یک نشریه قابل قبولی داوری بشوند و نمرات خوبی هم گرفتند.
واعظی در پاسخ به اینکه آیا افرادی که در سطح بالایی نشریه را تنظیم کردند در بحث باشگاه دانشجویی که خودتان مدیرعامل هستید می‌توانند همکاری داشته باشند، گفت: به نظرم از ضعف‌های اساسی که در فعالیت‌ها دیدم ، آماتور بودن فعالان دانشجویی در حوزه رسانه است، قطعاً اینها اگر یک زمینه‌ای فراهم بشود که آموزش ببینند و به قول معروف با علم جدید حوزه رسانه‌ آشنا بشوند کارهایشان قطعاً جهش پیدا می‌کند، ما هم در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران که وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است اعلام آمادگی می‌کنیم که دوره‌های تخصصی وخدمات آموزشی و کارورزی خوبی با همکاری معاونت فرهنگی به علاقه‌ مندان ارائه کنیم و گواهینامه برای آنها صادر نماییم.

کد خبر: 871896

وب گردی

وب گردی