تقدیر از  چهره برگزیده سینما و هنر دانشگاه

اثر استاد احمد ضابطی جهرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما حائز رتبه برتر آثار علمی و دانشگاهی ایران شد.

به گزارش ایسکانیوز از دانشگاه صدا وسیما، مراسم سومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور، موسوم به جشنواره نشان علامه دهخدا در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار و با حضور استادان و فرهیختگان دانشگاهی ایران از مقام علمی استاد ضابطی جهرمی تقدیر شد.

از بررسی اولیه 27. هزار کتاب حوزه علوم انسانی و 243 کتاب داوری شده در مرحله نهایی، در سومین دوره انتخاب کتاب های سال اعضاء هیأت علمی دانشگاه های کشور ( جشنواره نشان علامه دهخدا) کتاب دکتر احمد ضابطی جهرمی استاد تمام دانشگاه صدا و سیما در زمره هفت اثر برتر و برگزیده مراکز علمی و پژوهشی ایران قرار گرفت.

کتاب " اندیشه ها و پژوهش های سینمایی" حاصل مجاهدت علمی 9 ساله استاد احمد ضابطی جهرمی، بین سال های 1386 تا 1395 و شامل گزیده مقالات و گفتارهای آموزشی در چهار بخش با عنوان های سینمای مستند، تدوین فیلم، سینما و ادبیات و سینما و تاریخ است.

استاد ضابطی جهرمی در 260 صفحه و 12 فصل این کتاب، گزیده مقالات و گفتارها شامل پژوهش ها، نوشته ها، و سخنرانی های آموزشی در گردهمایی ها، نشست ها و کارگاه های تخصصی دانشگاهه های هنری و مراکز علمی، آموزشی و رسانه ی کشور را به رشته تحریر در آورده است.

دکتر ضابطی جهرمی در باره تألیف خود گفت: رویکرد این کتاب آموزشی و پژوهشی است و برای مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های تلویزیون و سینما می تواند به عنوان منبعی درسی و پژوهشی مورد استفاده و استناد قرار گیرد.

وی افزود: در این کتاب به جنبه های مختلف آموزشی و پژوهشی فیلم سازی مستند، شناخت رابطه سینما و ادبیات کلاسیک فارسی، زیبایی شناسی تدوین فیلم و تاریخ نگاری بصری رسانه تلویزیون، توجه شده است.

از استاد ضابطی جهرمی تا کنون 32 کتاب به چاپ رسیده است که از این میان، پنج کتاب ترجمه و بقیه تألیف بوده اند.

کتاب های بررسی رابطه سینما و موسیقی بر اساس تئوری سرگئی آیزشتاین، موج نو در سینمای شوروی، تأثیر متقابل دو سبک سینمای گریفیث و آیزشتاین، تکنیک های تدوین، زیبایی شناسی، تاریخ و نظریه های تدوین از شناخته ترین و پر شمارترین آثار علمی و دانشگاهی استاد احمد ضابطی جهرمی است.

به سبب پژوهش و تألیفات نظری استاد ضابطی در حوزه تدوین تلویزیونی، به ایشان لقب " پدر علم تدوین ایران" داده اند.

کتاب " شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند " استاد احمد ضابطی جهرمی در سال 1394 به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و جایزه بهترین کتاب تألیفی خانه سینما و جایزه ویژه هیأت داوران را به خود اختصاص داد.

جایزه پالادین نقره یا همان "پیکره قهرمان حماسی" از جشنواره پالرموند ایتالیا در سال 2000 میلادی برای مستند " قهرمانی" ، جایزه ویژه هیأت داوران و مدال طلای جشنواره لوزان برای مستند " نخل و یادگارهای معماری ایران"، جایزه "پیکره زرین شیوا" از دهلی نو و جایزه بهترین مستند جشنواره تولیدات رادیو تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه ( ABU) برای فیلم های "مهاجرت شبانه" و " چتر سبز " در سال های 1371 تا 1375 از جمله افتخارات بین المللی استاد احمد ضابطی جهرمی در طول حدود چهار دهه جهد علمی، هنری و حرفه ای ایشان در دانشگاه رسانه ملی و عرصه سینما و تلویزیون کشور است.

استاد احمد ضابطی جهرمی، 16 آبان 1330 در شهرستان جهرم از توابع استان هنر پرور فارس بدنیا آمده است و در سال 1354 لیسانس کارگردانی تلویزیون و سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران، در سال 1374 فوق لیسانس پژوهش و هنر در شاخه سینما از دانشگاه هنر تهران و در سال 1381 دکترای پژوهش هنر را در شاخه هنرهای دراماتیک، گرایش سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است.

دکتر احمد ضابصی جهرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما که فعالیت آموزشی خود را از سال 1359، در سازمان صدا و سیما و مدرسه عالی رادیو تلویزیون، آغاز کرده، نخستین و تنها پژوهشگر دانشگاهی کشور است که در سال 1393 موفق به کسب درجه استاد تمامی در رشته سینما و تلویزیون ایران شده است.

در سومین دوره جشنواره نشان علامه دهخدا، با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جمعی از استادان، مؤلفان و ناشران دانشگاهی کشور از استاد احمد ضابطی جهرمی خالق کتاب " اندیشه ها و پژوهش های سینمایی" تقدیر شد.

کتاب استاد احمد ضابطی جهرمی توسط انتشارات رونق منتشر شده است.

براساس این گزارش، جشنواره نشان علمی علامه دهخدا همه ساله، انتشارات علمی فرهنگی با مشارکت و حمایت وزارت خانه هایه علوم، تحقیقات و فن آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برگزار می کند.

502

کد خبر: 871963

وب گردی

وب گردی