مدیریت بحران در مناطق زلزله‌زده غرب کشور نیاز به یک حرکت و مدیریت جهادی دارد / تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی امت اسلام را تهدید می‌کند

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به حادثه زلزله غرب کشور گفت: طبیعی است که امکانات دولتی و مردمی در یک استان قدرت رسیدگی به این بحران را ندارد و باید از نقاط دیگر مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها به مناطق آسیب‌دیده اضافه شود و به همین دلیل برای حل مشکلات به حرکت و مدیریت جهادی نیاز هست.

به گزارش ایسکانیوز،آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با تأکید بر اینکه درباره پیامبر اکرم(ص) نیازمند یک بینش کامل و فرا زمانی هستیم، اظهار داشت: امروز پیغمبر اکرم(ص) به‌عنوان رسول وحی و پیام‌آور خداوند در هزار و 440 سال گذشته، در بینش ما مطرح نیست.

وی بابیان اینکه گرایش ما به رسول‌الله(ص) و اعتماد ما به آن حضرت منحصراً مربوط به گذشته نیست، ادامه داد: حضرت محمد(ص) پیامبر امروز ما هم هست، رسالت آن حضرت منحصر به آوردن وحی از طرف خداوند و نازل کردن یک شریعت نبوده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: شخصیت رسالت مآب رسول اکرم(ص) شخصیتی جهانی و بشری است بنابراین پیامبر اکرم(ص)، پیامبر بر انسان است و برای بشریت مبعوث شده است.

وی بابیان اینکه وجود مقدس رسول اکرم(ص) در پهنه مکان و زمان ادامه دارد، افزود: مسئله شریعت یکی از ابعاد سه‌گانه پیامبر است.

علم الهدی ادامه داد: خداوند در سوره جمعه رسالت پیامبر را در سه بُعد تلاوت آیات حق بر مردم، تزکیه مردم و تبیین کتاب و حکمت تعیین کرده است.

وی بابیان اینکه بُعد تزکیه از وظایف پیامبر اکرم(ص) و بُعد عملیاتی و اجرایی آن حضرت است، گفت: هر سه بُعد رسالت پیامبر در دنیا وجود دارد و تا روز انقراض بشر بر بشریت حاکم است.

رسالت رسول‌الله(ص) فرازمانی است

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: اولین وظیفه پیامبر درآیات قرآن کریم، تلاوت آیات حق بر مردم به‌عنوان وظیفه پیام‌آوری مطرح‌شده و پس‌ازآن وظیفه پرورش و تزکیه مردم است که به پیامبر محول شده است. در بعد سوم هم پیامبر وظیفه دارد کتاب و حکمت را برای مردم تبیین کند.

وی به تشریح بعد دوم پرداخت و گفت: رسول‌الله(ص) به‌عنوان اجرای بعد تزکیه رسالت خود، باید مدیریت و رهبری بشر را به دست بگیرد.

علم الهدی به این نکته اشاره کرد که همان‌طور که رسالت پیامبر(ص) در بعد تلاوت آیات قرآن و آموزش حکمت، با رحلت آن حضرت به پایان نرسید، بعد تزکیه و رهبری بشر هم به پایان نرسیده است و گفت: بخش اجرایی رسالت رسول‌الله(ص) باید پس‌ازآن حضرت هم ادامه داشته باشد. و اگر این اتفاق می‌افتاد مسلماً امروز اسلام آیینی جهانی بود.

وی بابیان اینکه خداوند بشر را شهروند درجه‌یک و دو خلق نکرده است، گفت: این‌طور نیست که ما بگوییم عده‌ای از انسان‌ها در زمان اولیاء و انبیاء و به‌عنوان شهروندان شماره یک بوده‌اند و تحت تعلیم امام معصوم و پیامبر قرارگرفته‌اند و عده‌ای هم از این تربیت مستقیم اولیاء الهی قرار نگرفته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: بعضی هم می‌گویند که بشر در آن زمان در ضعف نقص و عقل بوده و الآن نیست. این پندار غلطی است و اگر انسان‌ها می‌توانستند در شئون تربیتی خود، بدون نیاز به وحی مشکلات خود را حل کنند، همان بشر اولیه حتماً این کار را می‌کرد.

مظلومیت‌های اهل‌بیت از دل تفکیک رهبری سیاسی از رهبری مرامی برآمده است

وی با تأکید بر اینکه مدیریت تربیتی بشر در کنار وحی است، ادامه داد: در اساس اسلام، رهبری سیاسی آمیخته با رهبری مرامی است.

علم الهدی مظلومیت‌هایی را که بر خاندان عصمت و طهارت وارد شد به دلیل تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی دانست و گفت: در آن زمان انحرافی سیاسی اتفاق افتاد که امروز هم ممکن است سراغ مردم بیاید.

وی بابیان اینکه تفکیک بین رهبری سیاسی و رهبری مرامی انحرافی سیاسی بود که پس از رحلت پیامبر(ص) رخ داد، گفت: چرا هشتاد هزار نفر از لشکریان امام حسن محبتی(ع) شب را در خیمه امام سپری کردند و صبح به سپاه معاویه پیوستند؟ علت همین فکر باطل بود که گفتند رهبری می‌خواهیم که اقتصاد و سیاست و امنیت ما را اداره کند و مردم در یک امنیت کامل به زندگی و کاسبی خود برسند.

علم الهدی ادامه داد: از دل این تفکیک کربلا درآمد، مظالم بنی‌عباس و 14 سال زندانی امام موسی بن جعفر(ع) برآمده از دل همین تفکیک است.

وی بابیان اینکه خطر این تفکیک امروز هم امت اسلام را تهدید می‌کند، ادامه داد: اگر این اندیشه باطل در جامعه ما وارد شود که رهبری سیاسی از رهبری مرامی جدا بشود و رهبران مرامی اعمال دینی را برای ما بیان کنند و رهبران سیاسی به دنبال امنیت و اقتصاد بروند، تمام شما مردم و آب‌وخاک شمارا در کیسه می‌ریزند و در دامن آمریکا و انگلیس می‌گذارند.

مدیریت بحران نیاز به حرکت جهادی دارد

امام‌جمعه مشهد در بخشی از سخنان خود به حادثه جان‌گداز زلزله غرب کشور اشاره کرد و ضمن عرض تسلیت به داغ دیدگان و مصیبت‌زدگان این حادثه، گفت: از همه‌کسانی که در این مسئله باهمت خود فعالیت کردند تشکر می‌کنم.

وی به‌ضرورت رسیدگی هرچه سریع‌تر به وضعیت زلزله‌زدگان اشاره کرد و گفت: در این شب‌های سرد فرزندان این ملت در شرایط نامناسبی به سر می‌برند. پوشاک و پتو، برنج و روغن و اقلامی مانند آن شدیداً مورداحتیاج است.

آیت‌الله علم الهدی با تأکید بر اینکه مدیریت بحران یک حرکت جهادی لازم دارد، افزود: طبیعی است که امکانات دولتی و مردمی در یک استان قدرت رسیدگی به این بحران را ندارد و باید از نقاط دیگر مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها به مناطق آسیب‌دیده اضافه شود و به همین دلیل برای حل مشکلات به حرکت و مدیریت جهادی نیاز هست.

وی به سودجویی برخی که از این حادثه به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند اشاره کرد و گفت: عزیزان انتظامی مدیریت داهیانه‌ای صورت دهند و با تقسیم‌کار دست این عناصر سودجو را قطع کنند تا منطقه در امنیت کامل قرار گیرد و توزیع امکانات با سرعت بیشتر انجام شود.

منبع: فارس

902

کد خبر: 872189

وب گردی

وب گردی