تاثیر مصرف داروهای ضد بارداری بر دهان و دندان  زنان

یک دندانپزشک گفت: لثه‌های ملتهب و قرمز، خونریزی لثه‌ها با تحریک در مصرف داروهای ضدبارداری از جمله عوارض مصرف داروهای ضد بارداری بر دهان و دندان بشمار می‌روند هرچند داروهای جدید از عوارض کمتری برخوردار هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس علی مرسلی دندانپزشک در خصوص تاثیر مصرف داروهای ضدبارداری بر دهان و دندان‌ها گفت: داروهای ضد بارداری که پایه هورمونی دارند، پاسخ التهابی دهانی در زنان را مشابه آنچه در بارداری اتفاق می‌افتد، افزایش می‌دهند.

وی افزود: لثه‌های ملتهب و قرمز، خونریزی لثه‌ها باتحریک در مصرف داروهای ضدبارداری گزارش شده است؛ اما نکته مهم این است که در داروهای ضدبارداری جدید، مشکلات دهانی در مطالعات کمتر گزارش شده است. در مطالعات در مورد اثر داروهای ضدبارداری بر بزاق نتایج متناقضی وجود دارد. مصرف داروهای کنترل بارداری، درصورتی که با افزایش سطح بهداشت دهان و دندان‌ها باشد و توأم با مداخلات درمانی دندانپزشکی کنترل پلاک صورت گیرد، مشکلی برای زنان مصرف کننده این داروها ایجاد نمی‌کند.

این دندانپزشک تصریح کرد: «جینجیویت» در 50 تا 70 درصد زنان باردار اتفاق می‌افتد. تغییرات در لثه از ماه دوم تا هشتم شدید است. تغییرات شدید هورمون ها در دوره بارداری علت بروز التهاب لثه و تشدید شدن مشکلات بهداشت دهان و دندان‌هاست. در بسیاری از کشورها از جمله ایران، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی جهت آماده سازی زنان قبل از بارداری اجرا می‌شود که درمان‌ها و پیشگیری‌های دندانپزشکی از اجزای اصلی این مراقبت‌ها هستند.

مرسلی ادامه داد: رشد التهابی لثه در حدود ده درصد خانم‌های باردار به صورت گرانولوم بارداری یا تومور بارداری دیده می‌شود. این ضایعات دهانی علت هورمونی و منشأ التهابی دارند و به هیچ وجه علیرغم اسم ترسناکشان خطرناک نیستند. با کنترل بهداشت دهان و دندان و گاهی جراحی و برداشت ناحیه به همراه کنترل پلاک در مطب دندانپزشکی (جرم گیری و برساژ) مشکل این ضایعات دهانی قابل برطرف شدن است.

وی در پایان گفت: مصرف بیشتر غذاهای شیرین و در زمانبندی‌های نامناسب (مثلاً نیمه شب)، به علاوه ورود اسید معده به داخل دهان به دنبال احساس تهوع، پوسیدگی و سایش دندان‌ها را در زنان باردار افزایش می‌دهد. در برخی خانم‌های باردار خشکی دهان اتفاق می‌افتند که خود همین قضیه پوسیدگی دندانی ایجاد می‌کند. در برخی دیگر از خانم‌های باردار در سه ماهه سوم تا روزهای منتهی به زایمان میزان بزاق افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

700

کد خبر: 872412

وب گردی

وب گردی