تئاتر مولوی هیچ بودجه سازمانی مشخصی ندارد/وزارت علوم حمایت کند

مدیر مرکز تئاتر مولوی، گفت: هیچ بودجه سازمانی مشخصی برای مرکز تئاتر مولوی در نظر گرفته نشده است؛ زیرا این مرکز از زیر مجموعه های معاونت فرهنگی دانشگاه تهران است و اعتبار مشخصی برای تولید و حمایت از گروه های دانشجویی ندارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مجموعه تئاتر مولوی با دو سالن برای اجرای نمایش تنها تماشاخانه ای است که به اجرای نمایش های دانشجویی اختصاص دارد. در این شرایط با توجه به تعداد دانشکده های تخصصی تئاتر و دانشجویان فعال در این زمینه، تعداد علاقمندان به اجرا در این مجموعه فراوان است که بالا بودن حجم تقاضا و محدودیت های مجموعه، نارضایتی و انتقاداتی را همواره از سوی دانشجویان به این مجموعه وارد کرده است.

تئاتر مولوی زیر مجموعه معاونت فرهنگی دانشگاه تهران است اما به صورت تماشاخانه ای تقریبا نیمه خصوصی با اجراهای دانشجویی برخورد می کند و از هر نمایشی که در سالن های این تالار روی صحنه می رود 20 درصد از سهم کل فروش را دریافت می‌کند، همین مساله به تنهایی یکی از مشکلات دانشجویانی است که در مجموعه تئاتر مولوی نمایشی را روی صحنه می برند. اما شاید انتقادات به همین جا ختم نشود و موضوعات دیگر نیز بخشی از اعتراضات دانشجویان را به خود اختصاص دهند.

بسیاری از متقاضیان تئاتر مولوی به نحوه انتخاب آثار در این مجموعه هم انتقاد داشته اند و در روزهای گذشته در فضای مجازی نسبت به نوع انتخاب نمایش ها اعتراض خود را ابراز کرده اند. معترضین می گویند، نام تعدادی از نمایش هایی که اخیرا در مجموعه تئاتر مولوی روی صحنه رفته در لیست آثار انتخابی این مجموعه برای اجرا نبوده است.

برای بررسی وضعیت مجموعه تئاتر مولوی و پاسخ به انتقادات مطرح شده به سراغ امیرحسین حریری، مدیر مجموعه تئاتر مولوی رفتیم که در ادامه از نظر شما نیز می گذرد آنچه با وی گفتیم و شنیدیم.

**انتخاب آثار در مجموعه تئاتر مولوی چگونه انجام می شود؟

-این مجموعه پس از بازسازی، ساختاری را تدوین کرد تا بر اساس آن گروه های متقاضی درخواست خود را ارائه دهند و عمده اساسنامه تدوین شده به فراخوان هایی که مجموعه منتشر می کند، مربوط می شود و بر اساس محورهای ذکر شده در فراخوان شورای هنری درخواست های ارائه شده را مورد بررسی قرار می دهد. ضمن اینکه شیوه انتخاب آثار فرستاده شده هم در هر دوره متفاوت است. گاهی توسط شورای هنری و بعضی مواقع توسط فعالان عرصه تئاتر دانشجویی و در پاره ای مواقع نماینده تشکل های تئاتر دانشجویی، در انتخاب آثار می توانند موثر باشند. بدیهی است که در هر دوره از فراخوان تعداد فراوانی اثر به مجموعه تئاتر مولوی فرستاده می شود و به طبع این مجموعه نمی تواند از همه متقاضیان حمایت کند بنابراین مجبور هستیم که آثاری را برای اجرا انتخاب کنیم.

**با توجه به انتقادات موجود به نحوه انتخاب آثار، آیا نمایش هایی را خارج از ساختار فراخوان انتخاب می کنید؟

-مرکز تئاتر مولوی، قبل از آغاز به کار هر کدام از جشنواره های تئاتر دانشجویی توافقاتی را با دبیرخانه جشنواره انجام می دهد و تا به امروز امکان ندارد که خلاف توافقی عمل کرده باشیم اما اگر قرار باشد که فراتر از تفاهم های صورت گرفته موردی اتفاق افتد باید دوباره جلساتی را شورای هنری تئاتر مولوی با جشنواره انجام دهد. به طور مثال در بیستمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی علی رغم تفاهمی که با دبیر این رویداد هنری دانشجویی انجام شد و به تفاهم رسیده بودیم که دو اثر برگزیده جشنواره در تماشاخانه مولوی روی صحنه رود با این حال تئاتر مولوی پنج نمایش را در سالن اصلی و حدود 6 نمایش را هم در سالن کوچک پشتیبانی کرد که در نتیجه سال گذشته 13 نمایش از آثاری که در جشنواره های تئاتر دانشجویی برگزیده شده بودند در مولوی روی صحنه رفتند. این آثار به شکل های مختلف برای اجرای عمومی انتخاب شدند که یا بر اساس تفاهمنامه به طور مستقیم معرفی و یا به شکل مستقل بر اساس فراخوان شرکت کردند و پس از بازبینی شورای هنری برگزیده شدند. بنابراین بخشی از نمایش های اجرا شده در جشنواره های تئاتر دانشجویی فراتر از تفاهمنامه های صورت گرفته روی صحنه مجموعه مولوی رفتند.

**چه روش های دیگری برای اجرا در مجموعه تئاتر مولوی وجود دارد؟

-50 درصد نمایش هایی که در مولوی روی صحنه می رود از آثار معرفی شده از سوی دبیرخانه جشنواره های دانشگاهی است که به روش انتخاب آنها اشاره کردم اما نیم دیگری از اجراهایی که در این مجموعه اتفاق می افتد مربوط به تولیدات تئاتر مولوی است. مانند نمایش «مفیستو» که امسال روی صحنه بود و بخش دیگری از اجراها هم به پایان نامه های برگزیده تعلق می گیرد.

**چرا بعضی از آثاری که در جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان اثر برگزیده به مرکز تئاتر مولوی برای اجرا معرفی می شوند دوباره مورد بازبینی شورای هنری مولوی قرار می گیرند؟

-همیشه همین طور نبوده و مرکز تئاتر مولوی، امسال تمام آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی را بدون بازبینی، میزبانی کرده است اما آثاری که فراتر از توافق صورت گرفته با جشنواره های دانشجویی در مولوی اجرا عمومی داشته اند طبیعی است که شورای هنری باید روی آنها نظارت داشته باشد زیرا این مجموعه استانداردی را برای انتخاب آثار دارد که از طرف گروه ها باید شرایط لازم کیفی احراز شود.

**با توجه به حجم بالای نمایش های دانشجویی که در این مرکز روی صحنه می رود و برنامه هایی که تئاتر مولوی در زمینه تولید و دیگر زمینه ها دارد بودجه این مرکز تا چه حد برای انجام این فعالیت ها کافی است و اساسا این بودجه چه میزان است؟

-در حال حاضر هیچ بودجه سازمانی مشخصی برای مرکز تئاتر مولوی در نظر گرفته نشده است زیرا این مرکز از زیر مجموعه های معاونت فرهنگی دانشگاه تهران است و اعتبار مشخصی برای تولید و حمایت از گروه های دانشجویی ندارد، در واقع ما تعیین بودجه می کنیم و با توجه به اعتبارات مشخص نیست که چه بخش از این بودجه محقق شود اما با این حال تا به امروز هر برنامه ای را که قصد انجام آن را داشتهایم با حمایت مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران تلاش بسیاری شده و تاکنون مشکل ریالی در جهت پیشبرد پروژه ها نداشته ایم. هر چند که باید موضوع بودجه پیگیری شده و تئاتر مولوی صاحب اعتبار شود. از سوی دیگر انتظار می رود مراکز دیگری به ما کمک کنند و در پی این نباشند که همه بار مالی تئاتر مولوی بر دوش دانشگاه تهران باشد و دانشگاه های دیگر هم در این زمینه باید نقش حمایتی خود را دریغ نکنند زیرا دانشجویان سایر دانشگاه ها هم نمایش های خود را در این مجموعه روی صحنه می برند در حالی که در این شرایط دانشکده های تخصصی تئاتر از تولیدات دانشجویی خود هم حمایت نمی کنند.

**نقش وزارت علوم در این میان چیست؟

-وزارت علوم به عنوان مرجعی که جشنواره تئاتر دانشگاهی را برگزار می کند از برگزیدگان این رویداد هنری دانشجویی حمایت نمی کند و بارها از مدیران وزارت علوم خواسته ایم که نقش حمایتی از مرکز تئاتر مولوی داشته باشد و بودجه ای را در اختیار این مجموعه برای تولید و حمایت از آثا دانشجویی قرار دهد. اگر این تعاملات انجام پذیرد در آن صورت مرکز تئاتر مولوی می تواند از مبلغ 22درصد فروش نمایش های روی صحنه در این مجموعه چشم پوشی کند و دانشجویان با آرامش بیشتری در این مرکز نمایش خود را روی صحنه برند.

501

کد خبر: 872440

وب گردی

وب گردی