تکرار سناریوی قطر برای لبنان

سیاستمداران و مقامات بانکی لبنان معتقدند عربستان سعودی قصد دارد با این کشور همان رفتاری را داشته باشد که با قطر داشته بدین معنا که ریاض می‌خواهد کشورهای عرب هم پیمان خود را به اعمال تحریم اقتصادی علیه لبنان وادار کند مگر آنکه خواسته هایش تامین شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بلومبرگ، «محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» در واشنگتن گفت: عربستان‌سعودی در تلاش است تا لبنان را تحت سلطه خودش درآورد.

وزیر خارجه قطر افزود: بحران‌هایی در منطقه وجود دارد که به نظر می‌رسد بر اثر شیوه‌ای از راهبری متهورانه در منطقه از کنترل خارج شده است.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» تصریح کرد: تلاش‌هایی برای تسلط بر کشورهای کوچک منطقه انجام می‌شود و برخی به دنبال آن هستند که کشورهای کوچک را وادار به تسلیم کنند.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد: عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده باید درک کنند که در جهان، نظام و حقوق بین‌الملل وجود دارد که باید به آنان احترام گذاشت.

«سعد حریری» چهارم نوامبر 2017 در ریاض به طور مشکوک و از روی متنی که برای وی آماده شده بود و قرائت کرد، از سمت نخست وزیری لبنان استعفاء کرد.

مقامات لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور به این باور رسیده اند «الحریری» در ریاض «بازداشت» شده است.

لبنانی ها و همچنین کارشناسان معتقدند استعفای حریری تحت فشار عربستان و با هدف ضربه زدن به حزب الله در داخل و خارج لبنان انجام شده است.

حزب الله در بین اقشار مختلف مردم لبنان محبوب است. علاوه بر این حزب الله همواره در مسیر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی لبنان گام برمی‌دارد و در همین چارچوب برای حفظ امنیت این کشور با تروریست‌های مورد حمایت محور سعودی - صهیونیستی در لبنان و سوریه می‌جنگد. اقدامی که به هیچ وجه به مذاق عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی خوشایند نیست.

کد خبر: 872534

وب گردی

وب گردی