به گزارش ایسکانیوز، دکتر عظیم میرزازاده با اشاره به اقدامات در دست انجام مرکز مطالعات در دوره جدید مدیریت، تقویت ارتباط با محیط کار را یکی از مهمترین اقدامات این مرکز دانست و اظهار کرد: به این منظور طی جلساتی با دست اندرکاران و صاحبنظران حوزه آموزش پزشکی از جمله اعضای هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته آموزش پزشکی، مدیران پیشین مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیات علمی گروههای آموزش پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به جمعبندی نظرات و پیشنهادات آنها پرداخته و انتظارات متقابل که در جهت پیشرفت و توسعه آموزش پزشکی مورد نظر میباشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی در ادامه افزود: با توجه به ماهیت و تحولاتی که در طول زمان در آن قرار گرفتهایم یک متن مدون، مستند و مصوب در ارتباط با اینکه مرکز مطالعات دقیقاً چه رسالتی در وزارت بهداشت دارد، چه رسالتی را برعهده دارد و چه وظایفی را باید به انجام برساند، مورد نیاز است و به همین دلیل به منظور تبادل تجارب و ایفای نقش EDC بین مرکز مطالعات با دانشگاهها و سایر حوزههای معاونت و وزارتخانه در حال سامان دادن به آن هستیم که امیدواریم روزی به نتیجه برسد.
رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در ادامه از برگزاری جلسات به منظور ساماندهی همایش آموزش پزشکی کشوری، جشنواره شهید مطهری و المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا جلسات کمیته راهبری و کمیته علمی همایش نوزدهم در حال برگزاری است که نتایج آن اطلاعرسانی خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید گفتمان تحول و توسعه و ارتقای کیفیت آموزش را با همکاری در مجموعه ستاد وزارتخانه ایجاد کنیم خاطرنشان کرد، ایجاد یک شبکه درهم تنیده از EDC های دانشگاههای علوم پزشکی کشور و حمایت، توانمندسازی و نظارت به آنها از اقدامات در دست انجام مرکز مطالعات است.
دکتر میرزازاده در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته کشوری دانشپژوهی آموزشی با هدف ترویج گفتمان تحول و توسعه کیفیت آموزشی از اجرایی شدن شیوه نامه دانش پژوهی آموزشی به دنبال تصویب آیین نامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: گنجانده شدن این موضوع در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی با توجه به اینکه دانش پژوهی آموزشی یک کار خلاقانه، نوآورانه، بدیع، هدفمند، روشمند و دارای نتایج مشخص در حوزه توسعه آموزش است. لذا از این پس اعضای هیات علمی میتوانند از طریق انجام فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی نیز بخشی از امتیازات مربوط به ارتقا در بخش پژوهش را کسب کنند و اگر یک عضو هیات علمی یک فعالیت دانشپژوهی آموزشی را با رعایت همه شرایط آن انجام دهد به سبب ارج نهادن به این کار علمی ارزش آن به مثابه یک مقاله در نظر گرفته میشود.
رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وظیفه کمیته کشوری دانش پژوهی آموزشی را داوری و تخصیص امتیاز به فعالیتهای دانش پژوهی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاههایی دانست که هیات ممیزه ندارند و گفت: ترویج دانش پژوهی آموزشی، نظارت بر کمیتههای دانش پژوهی آموزشی و از اقدامات دیگر این کمیته است که توسط یک سامانه مرکزی توسط مرکز مطالعات مدیریت میشود.
به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر میرزازاده در پایان با اشاره به طرح تحول و توسعه آموزش علوم پزشکی و همراستا کردن عملکرد مرکز مطالعات با طرح تحول، این طرح را یک فرصت بیبدیل جهت ایجاد و تقویت گفتمان توسعه آموزش و ترویج آن دانست و خاطرنشان کرد: با سطحبندی طرح تحول و نوآوری آموزش پزشکی و تعیین وظایف و مسئولیتهای EDC ستاد و دانشگاهها، در سطوح مختلف، امید است تا در این چارچوب هم EDC ها به وظایف ذاتی خود عمل کنند و هم منطبق با طرح تحول و نوآوری آموزش پزشکی اقدامات خود را انجام دهند.