۹۵ درصد مواد اولیه ساخت تجهیزات نفتی از داخل تامین می‌شود

مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران گفت: حدود ۹۵ درصد مواد اولیه ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته‎های تکمیلی درون‎چاهی تولید شده در قالب طرح بومی‎سازی کالاهای پرمصرف صنعت نفت، از محل تولیدات داخلی تامین می‎شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، رامین قلمبر، مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران درباره قراردادهای گروه نخست طرح بومی‎سازی کالاهای پرمصرف صنعت نفت که به ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته‎های تکمیلی درون‎چاهی مربوط می‎شود، گفت: در این گروه، تاکنون حدود ۲۰ درصد کالاهای موضوع قرارداد آماده و تحویل داده شده است.

اوبا اشاره به بهره‎مندی کامل از توانمندی‎های داخلی در این گروه کالایی، عنوان کرد: تولیدکنندگان این تجهیزات در کشور، بیش از ۹۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را از محل تولیدات داخلی تامین می‎کنند؛ حال آنکه تا پیش از اجرای طرح بومی‎سازی کالاهای پرمصرف صنعت نفت و با وجود ظرفیت‎های داخلی مناسب، بعضا تا ۵۰ درصد مواد اولیه ساخت این تجهیزات از طریق واردات تامین می‎شد.

قلمبر خاطرنشان کرد: حدود پنج درصد واردات مواد اولیه هم تنها در مواردی صورت گرفته که به هر دلیل، امکان تامین آن از داخل کشور فراهم نبوده است.

بر اساس این گزارش، طرح بومی‎سازی ۱۰ گروه کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با دستور وزیر نفت و با هدف تقویت توانمندی‎های داخلی و اتکای بیشتر صنعت نفت به محصولات سازندگان ایرانی، از اواخر سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت.

این ۱۰ گروه کالا شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درون‎چاهی، پمپ های درون چاهی، انواع مته‎های حفاری (صخره‌ای، الماسی، مغزه‌گیری)، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‎ها، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین های دوار (توربین، کمپرسور و پمپ‎ها شامل پمپ‎های گریز از مرکز)، فولادهای آلیاژی CRYOGENICS، ابزارهای اندازه گیری حفاری و ساخت پیگ‎های هوشمند است. در این میان، ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته‎های تکمیلی درون‎چاهی یکی از گروه‎های کالایی است که به سرانجام رسیده و بخشی از کالاهای موضوع قراردادهای آن ساخته و تحویل داده شده است.

402

کد خبر: 872729

وب گردی

وب گردی