نیکی هیلی: اقداماتمان علیه سوریه به تصمیمات شورای امنیت خلاصه نمی شود

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت واشنگتن برای اقدامات خود در سوریه، خود را محدود به تصمیم‌های شورای امنیت نمی‌داند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشاتودی، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت آمریکا خود را محدود به تصمیمات شورای امنیت نمی‌داند و ممکن است مبارزه برای آنچه وی «عدالت» در سوریه ادعا کرده است، را به میل خود ادامه دهد. آمریکا اقدام مشابهی را در این خصوص در سال 2011 و در لیبی انجام داد.

نیکی هیلی در واکنش به وتو شدن پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای گسترش تحقیقات درباره تسلیحات شیمیایی سوریه مدعی شد: «چه با استفاده از وحدت موجود در این شورا (شورای امنیت) و چه به تنهایی و فارق از ممانعت روسیه، ما به مبارزه برای عدالت و پاسخگویی در سوریه ادامه خواهیم داد.»

این پیش‌نویس که از جانب ژاپن پیشنهاد شده بود، «گسترش فنی» تحقیقات درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی را برای 30 روز دیگر تمدید می‌کرد. فرستاده روسیه در سازمان ملل در توضیح خود درباره دلیل وتو شدن این قطعنامه از جانب مسکو اعلام کرد در صورتی که نقصان‌های بزرگ این قطعنامه بهبود نیابد، تمدید این تحقیقات بی فایده خواهد بود.

فرستاده روسیه در سازمان ملل در این‌باره گفت: «پس از آنکه ریاست مکانیزم مشترک تحقیق سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی با تحقیقات ساختگی خود درباره استفاده از گاز سارین در خان شیخون و بیان اتهامات بی‌اساس علیه سوریه خود را بی‌آبرو کرد، راه دیگری (به جز وتوی قطعنامه جدید) باقی نمی‌ماند.»

هیلی همچنین روسیه را به فقدان انعطاف‌پذیری در مذاکرات درباره شرایط تحقیقات متهم، و ادعا کرد مسکو شرایط خود را «دیکته کرده است» در حالی که آمریکا «بخش‌هایی از پیشنهادات روس‌ها» را در انتظار رسیدن به توافق نظر مورد بررسی قرار داده است.

در حالی که روسیه و آمریکا هر دو از حق وتوی خود در قطعنامه‌های گوناگون استفاده کرده اند، هیلی، روسیه را به ممانعت از انجام کار شورای امنیت سازمان ملل متحد و تلاش‌ها برای یافتن «حقیقت» متهم کرده است.

روسیه بارها از گزارش مکانیزم مشترک تحقیق سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی انتقاد کرده است و آن را مملو از «حذفیات، تناقض و مغایرت» خوانده است. مسکو همچنین اعلام کرده در نگارش این گزارش، از روند متعارف برای تحقیقات بی‌طرفانه استفاده نشده و تنها به استناد شهادت‌های مشکوک شورشیان و گروه‌هایی بسنده شده است که برخی از آن‌ها با گروه‌های تروریستی ارتباط دارند.

کد خبر: 872837

وب گردی

وب گردی