برای عربستان، درگیری با ایران حماقت محض است

یک قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره در پاسخ به یک سوال فرضی درباره درگیری بین ایران و عربستان، ان را به منزله «حماقت محض» برای طرف ریاض توصیف کرد.

به گزارش ایسکانیوز ، «رو کانا»، نماینده کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره از حمایت دولت آمریکا از ائتلاف متجاوز عربستان سعودی به یمن انتقاد کرد.

وی گفت: «این احساس به طرز فزاینده‌ای در آمریکا وجود دارد که مداخلات ما در خاورمیانه ما را ناامن‌تر کرده است و ما نباید با جنایت‌های جنگی عربستان در نقاط دیگر همراه شویم.»

این نماینده دموکرات همچنین حمایت دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از ائتلاف متجاوز عربستان را «اشتباه» خواند، اما گفت که شدت این جنگ و میزان تلفات آن در دولت فعلی آمریکا افزایش یافته است.

«کانا» گفت دلیل حمایت دولت اوباما از اقدام عربستان در حمله به یمن این بوده که او سعودی را یک عامل مهارکننده برای قدرت ایران می‌دیده است. وی همچنین گفت که فکر می‌کند دولت آمریکا به ارتکاب جنایت جنگی توسط عربستان کمک کرده است.

وی گفت: «احساس من این است که ما امروز در حال کمک کردن به عربستان سعودی برای ارتکاب جنایات جنگی هستیم.»

قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به این موضوع که 15 نفر از ربایندگان هواپیما در حادثه 11 سپتامبر 2001 اهل عربستان سعودی بوده‌اند اشاره کرد.

وی گفت: «15 نفر از تروریست‌هایی که به ما حمله کردند، اهل عربستان سعودی بودند. وهابیت یکی از بزرگترین صادرکنندگان خشونت و جلوگیری از تکثرگرایی در دنیا است. بین عربستان سعودی و گروه‌های تروریستی پیوندهایی برقرار است. بنابراین ابراز اینکه آنها منادی صلح یا متحد بزرگی برای ما بوده‌اند، موضوعی بحث‌انگیز است.»

«رو کانا» درباره دلایل ائتلاف آمریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که در هیچکدام از آنها دموکراسی برقرار نیست هم توضیح داد. او گفت: «موضوع به دیدگاه کیسینجر درباره سیاست موازنه قدرت باز می‌گردد.»

او گفت: «حرفی که ما می‌زنیم این است که اگر یک قدرت رو به رشد وجود دارد، ما باید جلوی آن قدرت را بگیریم. این جوهره سیاست موازنه قدرت است و این موضوع برای ما دردسرهایی ایجاد کرده است، مثل وقتی که از ترس ایران، صدام حسین را تسلیح کردیم.»

وی در ادامه گفت: «منظورم این است که تمرکز ویژه‌ای روی اینکه ایران در منطقه به قدرت مسلط تبدیل نشود وجود دارد و ما سعودی‌ها را به عنوان یک نیروی مهار در برابر توسعه‌طلبی ایران می‌بینیم.»

او در پاسخ به یک سوال فرضی درباره اینکه موضع آمریکا درباره حمله احتمالی عربستان به ایران چه باید باشد گفت: «ما باید آن را محکوم کنیم.» کانا تصریح کرد که تصور نمی‌کند رژیم اسرائیل علیه ایران اعلان جنگ کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اینکه آیا نگران وقوع جنگ میان ایران و عربستان است گفت: «[محمد بن]سلمان (ولیعهد عربستان) به نظر من آدم باهوشی نمی‌آید. ناپلئون زمانی گفت آنچه از جنایت بدتر است، اشتباه ناشیانه است و سلمان به نظر من فردی است که اشتباهات ناشیانه مرتکب می‌شود.»

او در ادامه گفت: «بنابراین من نگرانم، چون او آدم معقول و دوراندیشی نیست و ممکن است دست به کارهایی بزند که در نهایت به نفع کشور خودش هم نیست. این وضعیت ممکن است به جنگ منجر شود و من بابت این نگرانم، اما حماقت محض خواهد بود که او بخواهد جنگ مستقیم با ایران را آغاز کند.»

کد خبر: 872839

وب گردی

وب گردی