بی‌اخلاقی در کانال‌های تلگرامی/ توهین، افترا، دروغ و شایعه بدون فیلتر + عکس

با گسترش فضای مجازی، کانال‌های تلگرامی رفته رفته به یک رسانه قدرتمند تبدیل شده و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر را نیز تحت تأثیر قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، روزگاری مردم برای اطلاع از آخرین تغییر و تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی روزنامه می خریدند و در جریان اتفاقات قرار می گرفتند. کم کم رادیو و تلویزیون به مرجع خبر تبدیل شدند اما پس از ظهور اینترنت، خبرگزاری ها به دلیل سرعت انتقال خبر جای مطبوعات کاغذی را گرفتند و به رقیب جدی صدا و سیما بدل شدند.

با گسترش فضای مجازی و فراگیر شدن تلگرام در ایران، کانال‌های تلگرامی رفته رفته به یک رسانه قدرتمند تبدیل شده و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر را نیز تحت تأثیر قرار دادند. حالا هر خبری فارغ از تعیین صحت و سقمش به سرعت در کانال ها پخش می شود و حتی رسانه های رسمی را به تکاپو می اندازد تا با تکذیب یک شایعه، مردم را از نگرانی خارج کنند.

با توجه به اینکه هیچ فلیتری وجود ندارد و مردم بی هیچ نظارتی می توانند مطالب مورد نظر خود را فارغ از این که از نظر دستوری و نگارشی در چه سطحی دارد، به سرعت میان میلیون ها نفر پخش کنند. این پدیده میان دوستداران ورزش و به ویژه هواداران فوتبال بیشتر رایج است. تعدادی از طرفداران دو تیم بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس برای حمایت از تیم محبوب خود دست به ایجاد کانال می زنند تا اخبار پیرامون شان را پوشش دهند اما در این میان استفاده از ادبیات نامناسب و کلمات و جملات توهین آمیز جای تأمل دارد.

عمق فاجعه جایی است که برخی از این صاحبان کانال ها برای تخریب تیم رقیب و ایجاد حاشیه، شایعاتی را منتشر می کنند که باعث می شود حتی رسانه های رسمی برای اطمینان از صحت خبر به سراغ مدیران و مسئولان باشگاه ها بروند.

به طور مثال امروز یک کانال هواداری استقلال که نزدیک به 750 هزار عضو دارد خبری منتشر کرد مبنی بر این که پلیس امنیتی عراق با صدور احضارنامه به باشگاه پرسپولیس خواستار تحویل سریع عباس اسماعیل‌بیگی به پلیس امنیت عراق شده است. شاید این خبر برای اهالی رسانه چندان جدی قلمداد نشود اما هواداران نوجوانی که از سواد رسانه ای چندان بالایی برخوردار نیستند، به این موضوع فکر نمی کنند که چه طور خبری به این مهمی که جنبه امنیتی دارد، زودتر از همه به دست صاحب کانال هواداری تیم محبوب شان رسیده است!

همچنین کانال هواداری پرسپولیس که بیش از یک میلیون و 700 هزار عضو دارد، متنی منتشر کرد و مدعی شد سید رضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال به لیدر این باشگاه، یک خودروی سمند کادو داده تا از او حمایت کند. استفاده از کلمات تحقیرآمیز و شایعه ای که حتی خبرنگاران نزدیک به باشگاه استقلال نمی توانند با اطمینان تأییدش کنند، در کانالی که این همه عضو دارد، جز آلوده کردن فضا و متشنج کردن جو هیچ فایده ای ندارد.

امید می رود کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال که به موضوعاتی مانند استعمال قلیان توسط بازیکنان یا فعالیت های شغلی همسران فوتبالیست ها ورود می کند، تدبیری بیندیشد و با همکاری پلیس فتا، فضای مجازی که به نظر می رسد از کنترل خارج شده را مدیریت کند.

604

کد خبر: 873049

وب گردی

وب گردی