لبنان پس از سوریه کانون جدید بحران منطقه است

سید حسن هانی¬زاده کارشناس مسائل خاورمیانه براین باور است عربستان و رژیم صهیونیستی با شکست در عراق و به ویژه سوریه اکنون در تلاش برای ایجاد کانون جدید بحران در بیروت هستند.

* پس از استعفای جنجالی سعد الحریری هنوز ابهاماتی در مورد دلایل استعفای وی، بازداشتش در عربستان و ... وجود دارد. ارزیابی شما از تحولات دو هفته گذشته لبنان و به ویژه سفر الحریری به فرانسه و مصر چگونه است؟

در واقع سعد الحریری توسط محمد بن سلمان ولیعهد جاه طلب و بلندپرواز عربستان بازداشت شده بود. الحریری پیش از عزیمت به عربستان، پیامی فوری از ولیعهد این کشور دریافت می­ کند و در این پیام از وی درخواست می­ شود فورا به عربستان برود. الحریری بدون این که متوجه شود که چه چیزی در انتظار اوست و چه خطراتی وی را تهدید خواهد کرد به این کشور سفر می­کند. در فرودگاه ریاض الحریری توسط یک تیم ویژه امنیتی عربستان سعودی بازداشت می ­شود. در فرودگاه تمام وسایل شخصی الحریری از وی گرفته و تحت الحفظ به کاخ محمد بن سلمان منتقل می­ گردد . در آن جا یک متن از پیش تعیین شده را در اختیار او قرار می­ دهند و از شبکه های عربستان متن استعفای وی پخش و منتشر می­ شود. این امر در روابط بین الملل تاکنون بی سابقه بوده و این نوعی راهزنی و گروگان گیری محسوب می شود اما به علت سکوت جامعه جهانی بازداشت الحریری در لبنان 12 روز به طول انجامید اما با تشدید فشارهای داخلی در لبنان و پادرمیانی برخی از کشورها زمینه برای خروج الحریری از عربستان فراهم شد و وی به پاریس رفت .

* آیا می­ توان خروج الحریری از عربستان و سفر او به پاریس را به معنی پایان گروگانگیری وی تلقی کرد یا خیر این سرآغاز بحران و پروژه جدید برخی از کشورهای منطقه و جهان برای ناامن سازی هرچه بیشتر منطقه و به ویژه لبنان است؟

سفر الحریری با درخواست و وساطت رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون و وزیر خارجه ژان کلود لودریان صورت گرفت. به باور من سفر الحریری به پاریس سرآغاز بحران جدیدی برای لبنان و کل منطقه خواهد بود. اکنون کمکم سناریوی عربستان و برخی از کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برای لبنان مشخص می شود. برخی از گزارش ها حاکی از این است که سعد الحریری در سفر خود به پاریس این مساله را مطرح کرده که بازگشت وی به لبنان به عنوان نخست وزیر، منوط به خلع سلاح حزب الله لبنان است و فرانسه نیز که به صورت تاریخی در لبنان دارای نفوذ و جایگاه ویژه ای بوده و روابط مستحکمی با مارونی های این کشور دارد ، از نفوذ خود برای طرح و پیشبرد این سناریو و هماهنگ سازی مارونی ها با این پروژه جدید تلاش خواهد کرد. در واقع سفر الحریری به فرانسه سرآغاز گسترش بحران و تعمیق آن بوده است .

* یعنی شما براین باور هستید رفتن الحریری به فرانسه سرآغاز شروع توطئه ای جدید علیه محور مقاومت و به ویژه حزب الله لبنان خواهد بود؟

عربستان و رژیم صهیونیستی در سطح منطقه ، آمریکا و فرانسه در سطح بین المللی خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان هستند و این بازیگران از استعفای الحریری و خروج وی از لبنان برای عملیاتی سازی پروژه جدید خود علیه محور مقاومت استفاده می کنند. اکنون ایران و محور مقاومت در لبنان نقش اصلی و عمده ای برعهده دارند و این نیز برای بلندپروازی های محمد بن سلمان در عربستان و همچنین سیاست های منطقه ای رژیم صهیونیستی خوشایند نیست. این دو کشور در سال­های گذشته به ویژه پس از روی کارآمدن دونالد ترامپ برای همراهسازی ایالات متحده با پروژه خود یعنی مهار حزب الله لبنان تلاش کرده اند و اکنون سناریوی ربودن الحریری و همچنین سفر او به پاریس این کارت بازی را به آنان بخشیده است.

* اکنون داعش در عراق و سوریه به لحاظ نظامی و سیاسی پایان یافته است، بسیاری با خوش­بینی براین باور بودند که با پایان داعش در این دو کشور، منطقه از بحران خارج و دور جدیدی از ثبات برقرار خواهد شد اما اکنون و پس از افول و به نوعی پایان کامل داعش، شاهد آغاز بحران جدیدی در لبنان و به ویژه علیه محور مقاومت هستیم، آیا لبنان گزینه جدید بحران سازی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای خواهد بود؟

الان بحران سوریه رو به پایان است بیش از 90 درصد از خاک سوریه از وجود گروه های تروریستی پاک شده است و داعش و برخی دیگر از گروه های تروریستی در هفته ها و ماه های پایانی حیات سیاسی و نظامی خود هستند. پیش بینی ها حاکی از آن است تا پایان سال 2017 عراق و سوریه به طور کامل از وجود داعش پاک خواهند شد. اکنون تقریبا داعش در هیچ شهر کوچک و بزرگ سوریه و عراق حضور ندارد. بنابراین در برهه کنونی کشورهای ضد محور مقاومت در تلاش هستند بحران را از سوریه و عراق به لبنان منتقل کنند زیرا برنامه آنان در این دو کشور و در طول چند سال گذشته با شکست روبه رو شده است. آنان در تلاش هستند در برنامه ای جدید و این بار در لبنان برنامه های بلند پروازانه خود برای مهار جمهور اسلامی ایران و کشورهای و گروه های متحد وی را عملیاتی سازند. اکنون کانون مناقشه جدید در لبنان خلع سلاح حزب الله خواهد بود. حزب الله در طول سال های گذشته نقش بسیار پررنگی در مبارزه با تروریسم و پاکسازی سوریه از وجود گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره برعهده داشته است. در جریان این نبردها ،حزب الله توانایی و قابلیت جنگی خود را به خوبی به نمایش گذاشت و تجارب مهم و ارزنده ­ای نیز در این زمینه به دست آورده است. کشورهای ضد محور مقاومت در منطقه به خوبی میدانند حضور و وجود حزب الله درلبنان به واسطه پیروزیهای این گروه در سوریه ، از این به بعد بسیار پررنگ­تر خواهد شد. به همین دلیل می خواهند با عملیاتی پیش دستانه ضمن انتقال بحران به لبنان و ایجاد منازعه ای جدید، قدرت روز افزون حزب الله را نیز مهار و خنثی سازند.

* دولت آمریکا با روی کارامدن دونالد ترامپ به طور کامل سیاست مهار و خنثیسازی جمهوری اسلامی ایران در منطقه را در پیش گرفته است؛ حتی ترامپ در خرداد ماه از هر دو کشور عربستان و رژیم صهیونیستی بدین منظور دیدار کرد اما بحران قطر باعث ایجاد اختلال در پروژه آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی شد. آیا می توان گفت اکنون این سیاست دوباره آغاز گشته است و مهار حزب الله نقطه آغاز این پروژه کلان خواهد بود؟

طی یک سال گذشته محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، عادل الجبیر وزیر خارجه و ترکی الفیصل رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان و همچنین سرلشکر انور العشقی سرلشکر بازنشسته ارتش این کشور بارها به فلسطین اشغالی سفر کرده ­اند و در خصوص مهار ایران و متحدین کشورمان در منطقه به بحث و رایزنی پرداخته ­اند. آنان در مورد مهار ایران و به ویژه خلع سلاح حزب الله به توافقاتی دست یافته ­اند. سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه نیز در همین چهارچوب قرار داشت. اکنون نگاه مشترکی میان عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا برای مهار ایران در منطقه وجود دارد و به نظر می­ رسد این پروژه با خلع سلاح حزب الله وارد فاز عملیاتی خواهد شد. این پروژه به طور مستقیم به عربستان سعودی سپرده شده است. آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز به طور غیر مستقیم به عربستان کمک خواهند کرد. حتی این احتمال نیز وجود دارد در روزها و هفته­ های آتی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با حمایت آمریکا و فرانسه علیه سلاح مقاومت در لبنان تصویب شود و این نیز راه را برای عربستان برای پیگیری سیاست­ های خصمانه خود هموارتر خواهد ساخت. حتی احتمال دارد اتحادیه عرب تحت فشار عربستان قطعنامه های علیه حزب الله صادر کند و فشارهای عربی علیه حزب الله تشدید شود.

* کشورهای مخالف محور مقاومت در سال های گذشته در عراق و سوریه سعی در شکستن صفوف این محور داشته ­اند اما تاکنون موفقیت چندانی به دست نیاورده ­اند. اکنون پروژه عربستان برای مهار حزب الله و بحران آفرینی در لبنان روشن و مشخص شده است. محور مقاومت و به ویژه حزب الله لبنان از چه کارت هایی برای خنثی سازی این پروژه برخوردار است؟

حزب الله به دلیل داشتن پایگاه مردمی در لبنان خواهد توانست در مقابل این فشارها ایستادگی کند. حزب الله از بطن جامعه لبنان برخواسته و خواسته­ های مردمی این جامعه را نمایندگی خواهد کرد. از طرفی دیگر اکنون پس از گذشت شش سال از بحران سوریه ،دولت این کشور با موفقیت از بحران خارج شده است. قطع به یقین دولت سوریه نقش بسیار مهمی در خنثی سازی بحران علیه حزب الله و همکاری با این گروه خواهد داشت. در سطح منطقه نیز جمهوری اسلامی ایران که نقش معنوی در لبنان دارد خواهد توانست نقش پویاتری برای مهار سیاست­های خصمانه عربستان و رژیم صهیونیستی علیه حزب ­الله ایفا نماید. محور مقاومت و به ویژه حزب الله از کارت­ های متنوعی برای مقابله با پروژه عربستان برخوردار هستند.

کد خبر: 873183

وب گردی

وب گردی