تولید در بزرگترین مجتمع اتیلن صنعت پتروشیمی به نصف رسید

مدیرعامل پتروشیمی کاویان از تولید با 50 درصد ظرفیت اسمی در پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین مجتمع تولید اتیلن ایران و منطقه خاورمیانه در هفت ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی، رمضان اولادی درباره آخرین وضعیت تولید در پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین مجتمع تولید اتیلن ایران و منطقه خاورمیانه، گفت: به دلیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی از تیر ماه تا پایان مهر ماه امسال عملا با 50 درصد ظرفیت محصول در پتروشیمی کاویان تولید شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاویان با اعلام اینکه از اواسط آبان ماه وضعیت عرضه خوراک کمی بهتر شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود وضعیت عرضه خوراک اتان سال آینده مساعدتر از شرایط سال جاری باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قرار است با بهره برداری از توربو اکسپندرهای پالایشگاه‌های فازهای 20 و 21 پارس جنوبی که هم اکنون در مرحله نصب بوده 70 تن در ساعت به ظرفیت تولید اتان افزوده شود، بیان کرد: در شرایط فعلی تولید اتان در پالایشگاه های فاز 20 و 21 پارس جنوبی به جای برنامه 100 تن در ساعت حدود 20 تن در ساعت است.

اولادی با اشاره به ساخت خط لوله انتقال اتان از منطقه کنگان به عسلویه، تاکید کرد: در شرایط فعلی کارهای مهندسی ساخت این خط لوله انتقال اتان به پایان رسیده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاویان با بیان اینکه بر اساس برنامه زمان بندی قرار است سال آینده این خط لوله اتان در مدار بهره برداری قرار بگیرد، بیان کرد: با بهره برداری از این خط لوله و افزایش تولید اتان در پالایشگاه های فاز 20 و 21 پارس جنوبی قطعا سال آینده چشم انداز روشنی برای بالا رفتن ظرفیت تولید اتان وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود از سال 1398 با اتان مازاد در سطح منطقه عسلویه روبرو باشیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاویان اخیرا با اشاره به پیش بینی وجود اتان مازاد در عسلویه تا دو سال آینده از آغاز مطالعات افزایش 10 تا 15 درصدی ظرفیت تولید اتیلن با اعمال تغییرات فنی و عملیاتی در واحدهای موجود خبر داد.

در همین حال داوود ربانی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی باختر اخیرا در جمع مدیران صنعت پتروشیمی اعلام کرده است: پتروشیمی کاویان دارای دو واحد یک میلیون تنی بوده که سال گذشته، با 25 درصد ظرفیت اسمی تولید کرده و امسال با افزایش نسبی تولید اتان، تولید اتیلن در پتروشیمی کاویان به 50 درصد ظرفیت اسمی رسیده است.

گفتنی است، پتروشیمی کاویان به‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان اتیلن ایران از ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون تن اتیلن برخوردار بوده که اتیلن تولیدی از مسیر خط لوله اتیلن غرب به مجتمع‌های پتروشیمی لرستان، کرمانشاه، ایلام، اندیمشک، کردستان، مهاباد و میاندوآب عرضه می شود.

پیش بینی می‌شود در صورت افزایش 10 درصدی تولید در پتروشیمی کاویان، عرضه و تولید اتیلن این مجتمع پتروشیمی سالانه حدود 200 هزار تن افزایش یابد.

هم اکنون ظرفیت تولید اتیلن ایران با احتساب راه اندازی واحدهای کوچک و بزرگی در مجتمع های پتروشیمی بندر امام، امیرکبیر، جم، مروارید، آریا ساسول، مارون، شازند، تبریز و کاویان به حدود هفت میلیون و 300 هزار تن رسیده است.

از سوی دیگر در حال حاضر مجوزهایی برای احداث پنج میلیون و 600 هزار تن ظرفیت جدید تولید اتیلن در قالب طرح‌های پتروشیمی الفین ایلام، کیان، بوشهر، گچساران، دشتستان، فیروزآباد و دهلران صادر شده است.

402

کد خبر: 873208

وب گردی

وب گردی