افزایش قیمت برق به صلاح کشور نیست/ در اقتصاد مقاومتی موفق عمل نکردیم

مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو گفت: ما نباید به فکر توسعه نیروگاه‌های جدید فسیلی و سرمایه گذاری باشیم چرا در کلان اقتصادی به ضرر کشور است و ما باید به سمت افزایش کارآیی انرژی و توسعه انرژی تجدیدپذیر حرکت کنیم چرا که کلید نهایی حل بحران انرژی در کشور، افزایش کارآیی از نقطه مصرف تا نقطه تولید است.

سعید مهذب ترابی مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: همه افرادی که در بخش انرژی کار می‌کنند به این نتیجه رسیدند که توسعه نیروگاه‌ها و تاسیسات پاسخگوی نیاز مصرف کشور نیست. باید فکری برای صرفه جویی انرژی در جهت ارتقای مصرف و کارآیی انرژی و توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور داشته باشیم.

او تصریح کرد: ما نباید به فکر توسعه نیروگاه‌های جدید فسیلی و سرمایه گذاری باشیم؛ چرا در بعد کلان اقتصادی به ضرر کشور است و ما باید به سمت افزایش کارآیی انرژی و توسعه انرژی تجدیدپذیر حرکت کنیم چرا که کلید نهایی حل بحران انرژی در کشور، افزایش کارآیی از نقطه مصرف تا نقطه تولید است.

مهذب ترابی گفت: در نقطه مصرف ما سالی حدود هزار و 200 تا هزار و 300 میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی مصرف می کنیم. همه برآوردها این است که بین 20 تا 30درصد پتانسیل صرفه جویی انرژی داریم و این بدین معناست که سالی هزار و 300میلیون بشکه صرفه جویی وجود دارد. اگر بتوانیم با مکانیزم‌های آموزش، قیمت، تکنولوژی و قوانین بتوانیم این پتانسیل را مهار کنیم به طور یقین نیازی به توسعه نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو با بیان اینکه ما از نظر تکنولوژی حالمان خوب نیست، افزود: نه این که دانش را نداشته باشیم بلکه کشش لازم برای ورود به فناوری جدید در کشور به دو علت پایین است. یکی بحث قیمت زیاد سرمایه گذاری برای ورود فناوری جدید است سرمایه گذار و بخش تولید نمی توانند وارد این بخش شوند بحث دوم اینکه مشترکین و مصرف کنندگان به دلیل پایین بودن قیمت تمایلی به استفاده از این تکنولوژی و فناوری جدید ندارند.

او تاکید کرد: درحالت فعلی افزایش قیمت برق به صلاح کشور نیست. از یک سو افزایش قیمت و از سوی دیگر امکان دسترسی مردم به تجهیزات و دستگاه‌های مناسب انرژی با قیمت بالا است که این امر مهم وظیفه دولت را می‌طلبد که شرایط را فراهم کند.

مهذب ترابی در خصوص مانع تراشی دولت آمریکا برای سرمایه گذاران خارجی گفت: یکسری از موضوعات به هم پیوسته است قطعا تاثیر می گذارد ما باید بتوانیم این اطمینان بخشی را ایجاد کنیم که سرمایه گذاری خارجی به این گفت‌و گو ها توجهی نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو ادامه داد: در بحث اقتصاد مقاومتی نمی توانم بگوییم مسیرمان درست بوده است یا نه؟ما در این بخش انحرافات زیادی داشتیم و نتوانستیم با توجه به توانمندی داخلی جلوی انحرافات را بگیریم بنابراین اقتصاد مقاومتی صددرصد تحقق پیدا نکرده است. می توان تاکید کرد که با توجه به نگاه تولید و اشتغال استفاده از توانمندی داخلی و جذب سرمایه گذار خارجی موفق نبودیم.

402

کد خبر: 873377

وب گردی

وب گردی