تامین منابع آبی نسل آینده دچار مخاطره است/ وزارت نیرو به تنهایی قادر به اخذ تصمیمات استراتژیک در حوزه آب نیست

معاون آب و ابینه و محیط زیست شرکت مهندسی قدس نیرو گفت: باید بپذیریم که مقوله آب در کشور ما یک موضوع فرابخشی است و وزارت نیرو به تنهایی قادر به اخذ تصمیمات استراتژیک در رابطه با مسائل آب نخواهد بود لذا وجود یک وحدت رویه در ارکان کشور( سه قوه مقننه ،مجریه و قضاییه) ضروری است.

مهرداد محمدپور معاون آب و ابنیه و محیط زیست شرکت مهندسی قدس نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که برای برون رفت از چالش‌ها در بخش آب چه باید کرد، اظهار کرد: امروز کشور ما در شرایطی قرار دارد بایستی در این زمینه تدابیری اندیشیده شود، چرا که تقریبا 609 دشتی که در کشور وجود دارند به دلیل برداشت بی‌رویه، کاهش بارندگی و افزایش متوسط دما در کل کشور دچار بیلان منفی شده است لذا این مسئله باعث شده است که امروزه تامین آب نسل آینده کشور با مخاطره مواجه شود.

او تصریح کرد: چنانچه در این خصوص تصمیمات جسورانه، جدی و در قید فوریت گرفته نشود، تامین آب نسل آینده در کشور با مخاطره مواجه خواهد شد. ما امروزه در مهار آب‌های سطحی تقریبا کارمان به اتمام رسیده مطالعات قبل و بعد از انقلاب نشان می دهد که ما برای مهار آب‌های سطحی می بایست بین 50 تا 60 میلیارد متر مکعب مخزن ایجاد می کردیم که این مخازن ایجاد شده لذا ما در انتها و پایان عصر سدسازی و مدیریت سازه ای هستیم، از این به بعد می بایست رویکرد مدیریت آب رویکرد غیرسازه ای باشد.

معاون آب و ابنیه و محیط زیست شرکت مهندسی قدس نیرو ادامه داد: باید بپذیریم که مقوله آب در کشور ما یک موضوع فرابخشی است و وزارت نیرو به تنهایی قادر به اخذ تصمیمات استراتژیک در رابطه با مسایل آب نخواهد بود لذا وجود یک وحدت رویه در ارکان کشور( سه قوه مقننه ،مجریه و قضاییه) می بایست در ایجاد یک وحدت رویه پیرامون تصمیمات استراتژی آب وحدت نظر داشته باشند. این مهمترین موضوعی است که باید در رویکرد جدید وزارت نیرو لحاظ شود.

او تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش آب نسبت به سایر بخش های صنایع در شرایط پایین تری قراردارد ولی در چند سال گذشته جذابیت برای سرمایه گذاری داخلی وخارجی ایجاد شده است که در پروژه آب‌رسانی و استفاده از پساب فاضلاب‌ها در بخش های دیگر سرمایه گذاری انجام می‌شود که شروع خوبی در این مقوله رخ داده است، بنابراین چشم اندازی که برای این موضوع وجود دارد در آینده نزدیک این بخش ازفعالیت‌ها بسیار مناسب خواهد بود.

محمدپور در خصوص انتقال آب تاکید کرد: در خصوص مقوله انتقال آب این روزها مخالفان و موافقان زیادی صحبت می کنند بایستی به عنوان یک واقعیت بپذیریم که بدلیل پراکنش جعمیت و بارندگی در کشور ما کاملا متفاوت است لذا برای تامین آب شرب مردم در کشور هنوز پروژه های انتقال آب قابل تعریف است می بایست در مورد آنها برنامه ریزی کرد.

او ادامه داد: امروز پروژه‌های انتقال آب شاید برای پروژه‌های دیگر قابل توجیه و اجتماعی نباشد ولی این پروژه ها در رابطه با تامین آب در داخل کشور جای تامل و بررسی است. انتقال آب از خارج کشور به داخل در حد مطالعات صفر و فاز یک در حال انجام است. در این معادله مسائل متنوع سیاسی بین دو کشور و اقتصاد انتقال آب هنوز به جمع بندی مناسب نرسیدند، موضوعی است که در سال‌های گذشته به آن توجه شده است.

402

کد خبر: 873410

وب گردی

وب گردی