رونمایی از نقشه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان/هر کیلومتر مترو 000/000/000 /200 تومان

«وضعیت نابسامان اتوبوس های شهری و هوای آمیخته با دود اصفهان»، بماند که قوانین بالادستی و طرح جامع حمل و نقل اصفهان که دست پخت دانشگاه صنعتی است، حمل و نقل اصفهان 1400 را ترسیم کرده و سه سال فرصتی اندک است برای مدینه فاضله ای که باید در اوج کمبود بودجه به ثمر بنشیند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اصفهان زیبا، آبان، ماه دریافت تسهیلات برای خرید اتوبوس بود. دو بار به فاصله دو هفته، لوایح درخواست تسهیلات برای نوسازی ناوگان اتوبوس های واحد در حالی به شورای شهر ارائه و مصوب می شود که شهر اصفهان با کمبود بودجه دست به گریبان است. تصویب چنین لوایحی و در چنین زمانی، فقط اهمیت یک موضوع را یادآوری می کند:«وضعیت نابسامان اتوبوس های شهری و هوای آمیخته با دود اصفهان»، بماند که قوانین بالادستی و طرح جامع حمل و نقل اصفهان که دست پخت دانشگاه صنعتی است، حمل و نقل اصفهان 1400 را ترسیم کرده و سه سال فرصتی اندک است برای مدینه فاضله ای که باید در اوج کمبود بودجه به ثمر بنشیند.

کیلومتری 200 میلیارد !
صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از طرح جامع حمل و نقل شهر صحبت می کند، طرحی که بر مبنای آن باید تاسال1400عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان به کمتر از پنج سال برسد. این طرح که ظرف مدت چهار سال توسط دانشگاه صنعتی اصفهان، در حوزه حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و ...انجام شده، برای این حوزه در حمل و نقل شهرسهم 50درصدی در نظر گرفته است. به بیان دیگر تا سال1400خودروهای شخصی باید سهم50درصدی خود را به حمل و نقل عمومی واگذار کند.صلواتی در مورد جایگاه مترو در حمل و نقل عمومی شهر می گوید:«سه خط مصوب مترو باید تاسال1400احداث شوند؛ ولی این خطوط حدود10تا12درصد از حمل و نقل عمومی را پوشش می دهد و مابقی تا50درصد برعهده اتوبوس، مینی بوس و تاکسی است.» او تاکید می کند که در شرایط فعلی، اقتصادی ترین روش برای حمل و نقل عمومی، اتوبوس است. به گفته صلواتی، شاید بهترین روش حمل و نقل شیوه ریلی باشد؛ ولی در حال حاضر هزینه ایجاد یک کیلومتر مترو150تا200میلیارد تومان است ولی یک خط اتوبوس تندرو با حدودچهارمیلیارد تومان تکمیل می شود. او می گوید:«ما هم می خواهیم مترو و تراموا همه شهر را پوشش بدهد؛ ولی کشش بودجه ای نداریم و در عین حال باید به نسل فعلی، سرویس بدهیم. ایجاد خط یک مترو دو دهه طول کشیده و نمی توانیم به مردم بگوییم باز هم صبر کنید تا سه خط مترو به سرانجام برسد.»
طبق طرح جامع ترافیکی اصفهان، مردم پس از خروج از خانه باطی مسافت400تا 500متر پیاده روی که استانداردهای جهانی است، باید به اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی مناسب همانند تراموا، مترو، بی آر تی و.. برسند و وارد شبکه حمل و نقل شهری شوند. در این پوشش، سه خط مترو، سه خط تراموا، 12 خط اتوبوس تند رو با تعدادی خطوط معمولی، تعریف شده است. بر این اساس باید هزار و 500دستگاه اتوبوس در شبکه وجود داشته باشد. در حال حاضر هزار و 260دستگاه اتوبوس فعال در شهر خدمات می دهد که از این تعداد 600 دستگاه فرسوده و باعمر بالای10سال، هستند. به گفته صلواتی، هر سال باید 150اتوبوس خریداری شود تا سال 1400 میانگین سن ناوگان به پنج سال برسد. عمر اتوبوسهای خطوط تند روی فعلی هفت سال بوده و تا سه سال آینده باید تعویض شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان
می گوید: «امروز زیرساختهای حمل و نقل به حدی ضعیف است که مردم رغبتی به استفاده از آن ندارند. درخیابانهای جدید نیز ناوگان اتوبوسرانی وجود ندارد چون امکانات نداریم.»

چرتکه اتوبوسی
برای نونوار شدن ناوگان اتوبوسی شهر و جبران کمبودها باید500دستگاه اتوبوس خریداری شود. قرارداد چهار دستگاه دو کابین18متری، منعقد و اتوبوسها به ناوگان شهر اضافه شده است.قرارداد137دستگاه 15متری سه محوری منعقد که 100 دستگاه تحویل شد و 40دستگاه آماده تحویل است. به گفته صلواتی، به زودی 141دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شهر می شود.همچنین قرارداد350دستگاه اتوبوس 12متری در خرداد 93 بسته شده که به علت عدم واریز پیش پرداخت، هنوز به نتیجه نرسیده است. برای رفع این مشکل لایحه یازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بررسی و مصوب شد. در این لایحه با پرداخت 60 میلیارد تومان تسهیلات با سود 18 درصد و بازپرداخت پنج ساله به صورت زیر موافقت شد. با پیش پرداخت35 میلیارد از این تسهیلات برای خرید 350دستگاه اتوبوس واحد و 25میلیارد برای سود اوراق مشارکت قطار شهری موافقت و قرار شد ما به ازای 10میلیاردی که در ردیف بودجه سال96با مبلغ60میلیارد تومان هست در قالب اصلاح بودجه محقق شود.بازپرداخت این تسهیلات به صورت نیمی نقدی و نیمی تهاتر ملک انجام و چهار ماه پس از واریز وجه، اتوبوسهای یورو 4 و 5 وارد ناوگان شهر می شود.

خط یک، فروردین97
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان برای تکمیل کامل خط یک مترو به 250میلیارد تومان بودجه نیاز است. مهندس معین که اواخر هفته گذشته به همراه شهردار اصفهان و اعضای هیئت مدیره قطار شهری از ایستگاه میدان امام حسین (ع) بازدید داشته، تاکید می کند که برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که تمام ایستگاه ها و مسیر خط یک به صورت ایمن و کامل در فروردین 97 بهره برداری شود.

کد خبر: 873465

وب گردی

وب گردی