تهران- ایسکانیوز: «زمین زراعی در هیچ کجای ایران، منهای کویر قم و لوت، متری 5هزار و 10هزار تومان نیست، چه رسد به زمین هایی که می توانند مسکونی باشند.» این ها را مصطفی قلی خسروی، فعال بازار مسکن و رییس سابق اتحادیه املاک تهران به ایسکانیوز گفت.


مرکز آمار ایران گزارش اخیر خود از«اطلاعات قيمت و اجاره مسكن در نقاط شهري كشور در نيمه دوم 1392»  منتشر کرده که در آن مباحث شبهه برانگیزی وجود دارد. برای نمونه آمار منتشر شده درباره حداقل و حداکثر قیمت زمین کلنگی و مسکونی در کشور تعجب بر انگیز و مبهم است.


در گزارش مرکز آمار ایران، حداقل قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در ایران 10 هزار تومان است که متعلق به استان بوشهر است و حداقل نرخ یک متر مربع واحد مسکونی در استان تهران، قیمت نازل 25 هزار و 100 تومان است. این مساله در حالی عنوان شده است که قیمت واحد مسکونی در شهر تهران، به مراتب بالاتر از این رقم است. از دیگر اطلاعات مربوط به این بخش، حداقل قیمت یک متر واحد مسکونی در استان سیستان و بلوچستان است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، حداقل قیمت در استان سیستان و بلوچستان 126 هزار و 100 تومان است. از این جنبه استان مذکور در تمام کشور و برای حداقل قیمت یک متر واحد مسکونی بالاترین قیمت را دارد. در طرف مقابل هم استان تهران بالاترین نرخ را دارد و حداکثر قیمت یک واحد مسکونی در استان تهران بیش از 23 میلیون تومان برای هر متر مربع است.


در بخش مربوط به زمین و خانه های کلنگی نیز، حداقل قیمت هر متر مربع زمین در استان تهران را 9 هزار و 900 تومان اعلام کردند. بالاترین قیمت زمین نیز برای استان تهران است که حداکثر قیمت در این استان به ازای هر متر مربع 19 میلیون و 654 هزار و 100 تومان است و ارزان ترین نیز به استان یزد تعلق دارد که براساس گزارش مرکز آمار، حداقل زمین در این استان پنج هزار تومان است.


دو صفر جا افتاده است


برای به دست آوردن صحت و سقم قضیه با مصطفی قلی خسروی، فعال بازار مسکن گفتگو کردیم.


قلی خسروی در این باره گفت: این اطلاعات کاملا اشتباه است.


وی ادامه داد: مرکز آمار ایران باید بداند مرجعی به عنوان اتحادیه املاک و مستغلاتی وجود دارد که می تواند آمار صحیح را در اختیارش قرار بدهد و  به نظر می رسد مرکز آمار باید این طور برخورد کند که مشکلاتی از این دست پیش نیاید.


این فعال بازار مسکن گفت: در گذشته مامورانی از مرکز آمار به بنگاه های معاملات املاک سر می زد که اکثر این افراد را دانشجویان تشکیل می دادند. در آن زمان اکثرا اطلاعات اشتباه به آن ها داده می شد و باعث می شد که اطلاعات منتشره هم نادرست باشد اما در حال حاضر و براساس مکانیزم جدیدی که اتحادیه املاک و مستغلات پی ریزی کرده است، اطلاعات درست به راحتی در اختیار ارگان های مربوطه قرار خواهد گرفت.


وی گفت: این آمارها به هیچ وجه درست نیست. در استان تهران زمین زراعی هم به قیمت 9 هزار و 900 تومان وجود ندارد. واحد مسکونی در شهرستانهای استان تهران هم به هیچ وجه کمتر یک میلیون و نیم تا دو میلیون نیست.


خسروی ادامه داد: در شهر تهران زمین حداقل متری 6 میلیون تومان و حداکثر قیمت زمین هم 25 میلیون تومان است. قیمت واحد مسکونی هم در شهر تهران در همین حدود است و من حاضرم زمینی اگر به قیمت 9 هزار تومان به فروش برود، 60 هکتار آن را خودم بخرم!


رییس سابق اتحادیه املاک استان تهران گفت: در شهرستان ها، تا آن جایی که ما مطلع هستیم قیمت زمین های زراعی بیشتر است و به طور مثال در شهر خوانسار در حال حاضر، قیمت زمین زراعی حدودا متری 450 هزار تومان است.


وی افزود: حداکثر قیمت هم این گونه نیست و در شهر کرج، خیابان طالقانی، واحد مسکونی متری 35 میلیون تومان است که در این گزارش نیست.


وی مدعی شد: به نظر می اید در لیست مرکز آمار دو صفر جا افتاده است.


آمار غلط سمی است که به جان دولت می افتد

«در یک روستا دور افتاده هم امروز یک واحد مسکونی واقعی بیش از متر مربعی 150 هزار تومان قیمت دارد، چه رسد به تهران که حداقل قیمت را 25 هزار و صد تومان بر اساس هر متر مربع نوشته اند.»

این گفته های بیت الله ستاریان، استاد دانشگاه و کارشناس مسکن، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز است.

ستاریان درباره آمار اخیر مرکز آمار ایران، با عنوان «اطلاعات قيمت و اجاره مسكن در نقاط شهری كشور - نيمه دوم ۱۳۹۲» گفت: متاسفانه در این آمار دستکاری شده است برای فریبندگی.

وی ادامه داد: واحد مسکونی به قیمت متری ده هزار تومان، یعنی آن که مرکز آمار ایران بیغوله هایی که افراد فقیر با گونی ساخته اند را هم جزو وادهای مسکونی حساب کرده است.

ستاریان با اشاره به تعاریف مختلف از واحد مسکونی گفت: این آمار نشاندهنده دستکاری در تعریف واحد مسکونی است. تعریف از واحد مسکونی هر چند سال تغییر می کند و از نظر کیفی بهبود پیدا می کند، مثلا در تعریف سال 1345 اتاقی که سقفی داشت و دستشویی و حمام مشترکی هم داشت، بدون آشپزخانه واحد مسکونی به حساب می آمد اما در سال 1375 این تعریف تغییر کرد و حمام و دستشویی مستقل به تعریف مسکن افزوده شد.

استاد دانشگاه تهران، این تغییر در تعریف از واحد مسکونی منجر به این شده است که قیمت ها در آمار غیرواقعی باشند و به واحد های متری ده هزار تومان بر بخوریم، که شامل مکان هایی می شود که سقف آن با گونی پوشیده شده است و فاقد سند هستند.

او افزود: در یک روستا دور افتاده هم امروز یک واحد مسکونی واقعی بیش از متر مربعی 150 هزار تومان قیمت دارد، چه رسد به تهران که حداقل قیمت را 25 هزار و صد تومان بر اساس هر متر مربع نوشته اند.

این کارشناس مسکن، حداکثر قیمت را هم تغییر یافته دانست و تصریح کرد: در شهر تهران در حالی حداکثر قیمت را حدود 23 میلیون تومان اعلام کرده اند که در تهران واحد مسکونی متری 45 میلیون تومانی هم وجود دارد و خرید و فروش می شود.

ستاریان، این بی دقتی ها و اشتباهات فاحش را عامل اصلی بی اعتمادی کارشناسان به آمارهای اعلام توسط مرکز آمار می داند و افزود: اعتبار این آمار ها از دوره احمدی نژاد به شدت زیر سوال رفته است. ما مجبوریم برای تحلیل مسائل دائما آمار را کنترل کنیم و از روش هایی مانند سیستم های معکوس و ضربدری برای میزان صحت آمار استفاده کنیم.

او گفت: آمار غلط دادن، سمی است که به جان دولت هم می افتد. هر چند امیدوارم که برای مسئولان آمار درست ارائه دهند اما با توجه به رخدادهای مختلف می بینیم که مسئولان هم باور می کنند این امار درست است و این را در صحبت های خود اعلام می کنند.
کد خبر: 87350

وب گردی

وب گردی