برگزاری نکوداشت سیروس پرهام در کتابخانه ملی فارس

به منظور نکوداشت «سیروس پرهام« مترجم، ویراستار و از بنیان‌گذاران سازمان اسناد ملی ایران مراسمی در کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مراسم نکوداشت سیروس پرهام نویسنده و مترجم پیشکسوت کشورمان با همکاری دانشگاه حافظ شیراز و موسسه دانش‌نامه فارس در شیراز برگزار می‌شود.

پرهام در زمرهٔ کسانی است که برای نخستین بار در ایران به شیوهٔ نقد ادبیِ غربی به این کار پرداخت. پرهام در ۱۳۳۳ کتاب «رئالیسم و ضدرئالیسم» را نوشت که پس از دو ماه نایاب شد. این کتاب به همراه «مکاتب ادبی»، نوشتهٔ رضا سید حسینی از نخستین آثار در نوع خود و مدت‌ها مرجع نویسندگان ایرانی بود. پرهام از نخستین ویراستاران ایرانی و اولین ویراستار موسسه انتشارات فرانکلین (علمی و فرهنگی امروز) است. وی در هنرشناسی نیز دستی دارد و مجموعهٔ ۱۵ جلدی «سیری در هنر ایران» نوشتهٔ آرتور آپهم پوپ و همسرش فیلیس اکرمن را مؤسسهٔ علمی و فرهنگی، به سرویراستاری او ترجمه و تهیه کرده است.


در زمینهٔ ترجمه، جدای از مقالاتی که پرهام در مجلات گوناگون به چاپ رسانده، گزیده‌ای از اشعار والت ویتمن، شاعر ملی آمریکا، تحت عنوان «گزیدهٔ اشعار والت ویتمن» و «ای آن‌که مرا اکنون در دست داری» از او منتشر شده است.

وی از بنیان‌گذاران رشته اسناد در ایران است و از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۹ نیز رئیس سازمان اسناد ملی ایران بود.

به منظور نکوداشت سیروس پرهام برنامه‌ای تحت عنوان "تاروپود عمر" در روز دوم آذر از ساعت 17:30 در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 873552

وب گردی

وب گردی