سندرم گیرکردن شانه یکی از شایع‌ترین مشکلات ارتوپدی

یک فلوشیپ جراحی شانه گفت: سندرم گیرکردن شانه یکی از شایع‌ترین مشکلات ارتوپدی است که درمان‌های غیرجراحی این عارضه در اکثر موارد موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر فریبرز عزیزی در حاشیه بیست و پنجمین کنگره جراحان ارتوپدی ایران، اظهارداشت: بیماری‌های این حوزه به طور کلی به دو دسته ناشی از حوادث و کار و یا به دلیل بیماری‌های داخلی همچون دیابت و رماتسیم شکل می‌گیرد.

وی افزود: نقاشان ساختمان و آرایشگران از جمله افرادی هستند که به دلیل نوع کار در معرض بیماری های شانه ناشی از حوادث و کاراند. همچنین به طور کلی مشکلات شانه ناشی از بیماری‌های داخلی بیشتر در زنان و مشکلات ناشی از حوادث وکار بیشتر در مردان مشاهده می‌شود.

این فلوشیپ جراحی شانه ادامه داد: شایع‌ترین مشکل ارتوپدی شانه سندرم گیرکردن شانه است که در این حالت تاندون شانه گیر کرده و درد و پارگی تاندون ایجاد می شود همچنین این مشکل در افرادی که از مفصل شانه استفاده زیاد می کنند این عارضه شیوع بیشتری دارد.

عزیزی با بیان اینکه اصلاح وضعیت کاری اولین گام در درمان این مشکل است، گفت: درمان‌های غیرجراحی در این عارضه در اکثر موارد موفقیت آمیز است و شامل تجویز داروهای ضد التهاب، ضد درد خوراکی و یا به صورت تزریق و برنامه فیزیوتراپی مناسب است.

این متخصص ارتوپدی بیان داشت: یک عامل مهمی که در مزمن شدن عارضه دخالت دارد ضعف عضلات ناحیه شانه است. این ضعف احتمال گیر افتادن و تحریک بافت ها را حین بالا آوردن اندام فوقانی افزایش می دهد. بنابراین تمرین های تقویتی یکی از اجزای اصلی درمان این عارضه است. تشخیص سندروم گیرافتادگی اغلب زمانی اتفاق می افتد که علامت و نشانه هایی از جمله احساس درد هنگام حرکت دست ها به سمت بالا در بیمار ایجاد شود. بیماران با این عارضه اغلب از درد شانه، ضعف و گزگز در اندام فوقانی شکایت دارند.

وی افزود: بر اساس آمار جهانی معمولا یک تا دو درصد افراد جامعه هر سال به دلیل درد شانه به پزشک مراجعه می‌کنند و شایع‌ترین علت مراجعه به ارتوپد بعد از کمردرد ناشی از درد اطراف گردن و شانه است.

عزیزی با اشاره به اینکه شانه ورزشکاران نیز در معرض مشکلات شانه است، عنوان کرد: افرادی که دچار شلی مفصل و اختلالات استخوانی هستند بیشتر در معرض دررفتگی شانه‌اند.

وی با بیان اینکه ۳ استخوان ترقوه، کتف و بازو محل تلاقی آنها در شانه است، خاطرنشان ساخت: بعد از شکستگی مچ دست شایع‌ترین شکستگی مربوط به ترقوه است.

بیست و پنجمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران از ۲۹ آبان لغایت ۳ آذر ۹۶ در هتل المپیک در حال برگزاری است. در کنگره امسال ۱۱ سخنران خارجی از کشورهای آمریکا، کره، ترکیه، آلمان، کلمبیا، انگلستان، کانادا، اتریش حضور دارند.

701

کد خبر: 873583

وب گردی

وب گردی