خسارت۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومانی زلزله به آثارباستانی کرمانشاه

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تخریب ۹ اثر تاریخی استان در زمین لرزه خبر داد و گفت: زلزله ۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان خسارت به آثار تاریخی وارد کرد.

به گزارش ایسکانیوز،جلیل بالایی، در گفت وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حدود ۹ اثر تاریخی استان کرمانشاه با میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد در پی وقوع زمین لرزه اخیر در استان آسیب دیدند.

بالایی، جمع کل خسارت وارد شده به آثار باستانی و تاریخی استان کرمانشاه در پی زلزله اخیر را یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: بیشترین حجم آسیب و خسارات ناشی از زمین لرزه مربوط به سه اثر باستانی ما است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، ابودجانه در شهرستان دالاهو، ریجاب، مسجد عبدالله بن عمر و کاروانسرای قصرشیرین را سه اثر باستانی استان نام برد که در زلزله اخیر بیشترین آسیب را دیدند و نیازمند مرمت و بهسازی هستند.

وی ادامه داد: آثار باستانی در شهرستان کرمانشاه نیز ممکن است آسیب جزئی مانند شستگی و ترک خوردگی دیده باشند اما بحمدالله خسارات وارد شده، محدود بوده است.

بالایی اظهار کرد: خساراتی که به آثار تاریخی استان کرمانشاه وارد شده، هیچکدام جدّی و نگران کننده نبوده است و به یاری خداوند با مرمّت و بهسازی، ترمیم می‌شوند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه کار مرمت و بهسازی آثار باستانی آسیب دیده استان از چند روز دیگر آغاز می‌شود.

وی گفت: میانگین تخریب کاروانسرای شاه عباسی، چهارقاپی، عمارت خسرو در شهرستان قصرشیرین، زیج منیژه در شهرستان سرپل ذهاب و قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو کمتر از ۲۵ درصد است.

بالایی همچنین عنوان کرد: آثار تاریخی معروف استان کرمانشاه مانند طاق بستان، بیستون، بازار سنتی و معبد آناهیتا آسیبی ندیده اند.

902

کد خبر: 873602

وب گردی

وب گردی