چهارمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با حضور مدیران و نمایندگان مراکز عضو این شبکه، بیست و نهم آبانماه 1396 در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز شد.


به گزارش ایسکانیوز و به نقل از علم و صنعت، در ابتدای این نشست- که با همکاری آزمایشگاه مرجع مرکزی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد- دکتر محمدی (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه) با موضوع «نقش آزمایشگاههای مرکزی دانشگاهها در توسعه کشور» سخنرانی کرد. وی ضمن خیر مقدم گویی به مدیران آزمایشگاه های کشور و گرامیداشت یاد و خاطر جمعی از هموطنانمان که در حادثه زلزله اخیر در غرب کشور جان باختند؛ بخش عمده ای از مقام های کسب شده توسط دانشگاه در نظام های ارزیابی داخل و خارج از کشور را مربوط به خدمات دانشگاه در آزمایشگاههای مرکزی آن دانست. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، رقم درآمدی دانشگاه از محل قراردادهای ارتباط با صنعت را در سال 94، بالغ بر 10 میلیارد، سال 95، 18 میلیارد و در شش ماهه نخست سال 96، بالغ بر 13 میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: خدماتی که به صنعت ارایه می دهیم، نیازمند خدمات آزمایشگاهی است.
وی سپس با اشاره به برنامه دولت برای توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی، توسعه تجهیزات آزمایشگاهی را یکی از راههای موثر در راستای اهداف دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برای ارائه خدمات مناسبتر برشمرد و بکارگیری نیروی انسانی توانمند و تربیت افراد مستعد، برای ارائه تفسیر اطلاعات- در کنار ارایه خدمات آزمایشگاهها- را مایه عمیق تر شدن تحقیقات و افزایش استنادات مقالات دانست. وی همچنین از بهره برداری آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در محل جدید آن در هفته پژوهش خبر داد و در پایان، از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به توسعه زیرساخت آزمایشگاهها تشکر کرد.
در ادادمه این نشست، دکتر اسدی فرد (مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی) در خصوص فرآیندهای توسعه شبکه آزمایشگاهی در کشور سخنرانی و بر لزوم هم افزایی در این شبکه تاکید کرد. وی هدف این نشست را آشنایی با توانمندی های آزمایشگاههای دیگر، معرفی و به نقش افراد در تعامل با یکدیگر اشاره کرد و افزود: حاشیه نشست های شبکه آزمایشگاهی از متن آن مهمتر است و تبادل اطلاعات و معرفی توانمندیها اهمیت شایانی دارد چرا که حضور شما و صحبت کردن از نزدیک با شما، بسیاری از مسائل را به راحتی حل خواهد کرد و پیشنهادها به راحتی مطرح خواهند شد.
دکتر اسدی فرد، در ادامه سخنانش به حضور کارگزاران شبکه آزمایشگاهی اشاره و گفت: امروز هرچه در شبکه آزمایشگاهی ایجاد شده است حاصل نظرات و پیشنهادات شما مدیران مراکز است. خوشبختانه می بینیم امروز توانستیم خیلی از نیازها و مشکلاتی که وجود داشت از جمله تعمیرات و سرویس دهی تجهیزات را از طریق ایجاد کارگزاری برطرف نموده و موانعی که در این خصوص برای شما ایجاد می شد را برطرف کنیم. وی بزرگترین دارایی شبکه آزمایشگاهی را منابع انسانی دانست و تصریح کرد: در هر برنامه توسعه ای که در شبکه داریم باید بخشی به توسعه منابع انسانی اختصاص یابد چرا که نیروی انسانی مهمترین بخش مراکز است و باید سعی شود با ایجاد انگیزه- مثلا با اختصاص درصدی از درآمد آزمایشگاه به افراد- شرایط بهتری را برای انگیزش آنها فراهم ساخت.
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، با اشاره به وجود 310 عضو قطعی و بیش از 9000 دستگاه پیشرفته موجود در شبکه، مجموع خدمات آزمایشگاههای شبکه آزمایشگاهی را حدود سالی 100 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در چند سال آینده می تواند به چند صد میلیارد تومان برسد. وی در پایان سخنانشان به نقش هدف گذاری مراکز و تمهید و برنامه ریزی، اشاره و تعیین استراتژی مناسب برای مراکز را از مهمترین راههای رشد آن دانست.
در ادامه این نشست، مراسم معرفی نرم افزار مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی توسط مدیرعامل شرکت دنا نفیس (کارگزار شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی) و نیز تقدیر از برگزیدگان شبکه آزمایشگاهی برگزار شد.
گفتنی است شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد و تنوع سازمانی اعضای آن، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت صنعت، بخش خصوصی، جهاد دانشگاهی، وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، دانشگاه پیام نور و وزارت جهاد کشاورزی را شامل می شود. همچنین اعضای این شبکه در حوزه های زیست فناوری و سلولهای بنیادی؛ اطلاعات، ارتباطات و الکترونیک،؛ خوراک، بهداشت و محیط زیست؛ علوم و فناوریهای شناختی؛ گیاهان دارویی و طب سنتی؛ معدن و فرآوری مواد معدنی؛ صنایع هوایی و هوانوردی؛ فناوری نرم و هویت ساز؛ پلیمر، لاستیک و رنگ؛ فناوری نانو و میکرو؛ فناوری صنایع دریایی؛ ساخت و تولید نمونه؛ صنایع نفت و انرژی؛ لیزر و فوتونیک فعالیت دارند.

کد خبر: 873645

وب گردی

وب گردی