رومانی در آستانه خرید سیستم موشکی پاتریوت

سنای رومانی طرح خرید سامانه دفاع موشکی چند میلیارد دلاری آمریکا را تصویب کرد تا سپر دفاع موشکی غربی‌ها در کنار مرزهای روسیه، قوی‌تر شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، «میهای فیفور» وزیر دفاع رومانی از برنامه کشورش برای خرید سامانه دفاع موشکی آمریکایی پاتریوت خبر داد.

آنطور که فیفور اعلام کرده، این خرید در نیمه اول سال 2019 انجام خواهد شد و ارزش آن بالغ بر 3.9 میلیارد دلار خواهد بود.

این خبر پس از آن اعلام شد که سنای رومانی، انجام این خرید هنگفت خارجی را تأیید کرد. پس از آن که رومانیایی‌ها این خبر را از کانال رسمی برای وزارت خارجه آمریکا بفرستند و این نهاد هم چنین فروشی را تأیید کند، نوبت کنگره آمریکا خواهد بود که ظرف 30 روز، در این خصوص نظر دهد.

برآوردهای فنی موجود نشان می‌دهد که سامانه دفاع موشکی لهستان تا سال 2020 عملیاتی می‌شود.

سه روز پیش بود که وزارت خارجه آمریکا، قرارداد فروش یک سامانه پاتریوت دیگر به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار به لهستان را تأیید کرد.

این اولین تلاش غرب برای استقرار سامانه‌های دفاع موشکی خود در حیاط خلوت روسیه نیست. رومانی و لهستان پیش از این از تکمیل استقرار سامانه دفاع موشکی اروپا خبر داده بودند؛ خبری که با واکنش تند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه مواجه شد.

«ویتلود واچیکوفسکی» وزیر خارجه لهستان در واکنش به موضع تند پوتین گفته بود: «وی باید به خوبی بداند که سپر دفاع موشکی لهستان هیچ ارتباطی با امنیت روسیه ندارد. این سیستم قرار است از اروپا در برابر حملات موشکی از سوی خاورمیانه دفاع کند.»

کد خبر: 873679

وب گردی

وب گردی