آصفی: دستگاه دیپلماسی در مقابل فرانسه عملکرد ضعیفی داشته است

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه معتقد است دستگاه دیپلماسی کشورمان در مقابل دولت فرانسه عملکرد ضعیفی داشته است.

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در فرانسه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اظهارات اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اقدامات ماجراجویانه ایران در منطقه اظهار کرد: ساختار سیاسی کشور فرانسه به گونه ای نیست که با تغییر یک مقام حکومتی سیاست های این کشور به کلی تغییر کند؛ صحبت های آقای مکرون از ابتدای ریاست جمهوری خود تغییر چندانی نداشته است و فقط مقداری طرز بیان وی متفاوت شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در روابط با فرانسه در مجموعه بزرگ تری دیده می شود، یعنی فرانسوی ها به روابط خود با ایران، در چارچوب حرکت اتحادیه اروپا با ایران، در چارچوب روابط خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیز در چارچوب روابط خود با سعودی ها و کشورهای عرب منطقه نگاه می کنند و بعد از این ها تصمیم می گیرند بر اساس چه سیاستی اقدام کنند.

سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه ادامه داد: مواضع فرانسه از آغاز ریاست جمهوری آقای مکرون هیچ گونه تغییری نداشته است؛ در دولت قبل آقای فابیوس نقش پلیس بد را در پیش گرفته بود و نسبت برجام مواضعی متفاوت با دیگر اعضای 1+5 اتخاذ کرده بود. در حال حاضر فرانسوی ها هم می خواهند از روابط با ایران منفعت کامل را ببرند و هم می خواهند روابطشان با سعودی ها و آمریکایی ها خدشه دار نشود.

آصفی با اشاره به آینده روابط ایران و فرانسه تصریح کرد: روابط فرانسوی ها با ایران همواره بر اساس استفاده حداکثری از همکاری های اقتصادی و استفاده از ظرفیت های ایران در منطقه به ویژه سوریه و عراق بوده است؛ لذا اگر روابط ایران و فرانسه را در این چارچوب ارزیابی کنیم، به راحتی می توانیم آینده روابط دو کشور را ارزیابی کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی کشورمان مقداری در رابطه با فرانسه ضعیف عمل کرد؛ روزی که وزیر خارجه کشورمان به فرانسه سفر کرد فردای همان روز اعضای منافقین در فرانسه بزرگترین همایش خود را برگزار کردند در آن موقع باید مواضع محکم تری را در این باره اتخاذ می کردیم.

سفیر پیشین ایران در فرانسه در پایان با بیان این که اگر مواضع محکمی را اتخاذ نکنیم ممکن است طرف مقابل سوء برداشت بی جا کند خاطر نشان کرد: البته این نکته را باید مورد توجه باید قرار دهیم که فرانسه کشوری مهم است و باید با تمام توان از ظرفیت های این کشور استفاده حداکثری کنیم اما نباید جوری عمل کنیم که آن ها فکر کنند به آن ها نیاز داریم.

302

کد خبر: 873833

وب گردی

وب گردی