والدین معتاد محبوبیت شان را نزد فرزندان از دست می‌دهند/تاثیر اعتیاد پدر و مادر بر بزهکاری فرزندان‎‎‎

یک روانشناس و استاد دانشگاه گفت: اعتیاد والدین تاثیر مستقیمی بر بزهکاری و رفتار ضد اجتماعی فرزندان دارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر غلامعلی افروز گفت: هنگامی که پدر یا مادر به دلایل خاصی مثل اضطراب، افسردگی، تعارض‌های روانی، ستیزهای خانوادگی، احساس همسرگریزی به خصوص عادت‌های نامطلوب مثل سیگارکشی و اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به شبکه های مجازی روی می آورند، محبوبیت خودشان را نزد فرزندانشان از دست می‌دهند.

وی افزود: فرزندان ممکن است دلشان برای پدر و مادر بسوزد اما پدر و مادر دیگر محبوبشان نخواهند بود و وقتی پدر و مادر محبوبیتشان را از دست بدهند زمینه‌های خانه‌گریزی، کجروی‌های اجتماعی و اختلالات خلقی در فرزندان زیاد می‌شود به همین جهت بچه‌ها با اینکه پدر و مادر دارند اما دچار بد سرپرستی می‌شوند.

این روانشناس و مدرس دانشگاه ادامه داد :یکی دیگر از آثار مخرب اعتیاد پدر و مادر از میان رفتن نظم، انضباط و کنترل رفتار اعضای خانواده است. والدین معتاد به جای اینکه افکار، اخلاق و رفتار فرزندان را کنترل کنند، اعمال و روابط آنها توسط سایر اعضای خانواده کنترل و حتی از سوی فرزندان شماتت می شود.

افروز تاکید کرد: این قبیل خانواده‌ها محیطی ناامن و غیرجذاب برای کودکان هستند و خطر سوق فرزندان آنها به سوی اعتیاد و انواع دیگر بزهکاری فراوان است.
700

کد خبر: 873869

وب گردی

وب گردی