تکیه اقتصاد بر نفت اشتباه بود/لزوم تحول در آموزش

ستاری با تاکید بر این که تکیه بر نفت به عنوان ثروت ملی اشتباه بود گفت :برای توسعه اقتصادی باید به افراد و توانایی های آنان تکیه کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت روز ملی کیفیت گفت :در اوایل انقلاب از ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی ۵۷ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا بودند و در حال حاضر بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم که تنها ۱۲ هزار دانشجوی ما در امریکا در حال تحصیل هستند.

او ادامه داد :سوال این است که چرا این چند برابر شدن نیروی جوان تحصیلکرده تاثیری در gdp کشور نداشته است.

ستاری تصریح کرد :موضوع نظام آموزشی بحثی جدی است و نکته مهم این است که هر چه قدر در این بخش بودجه دولتی افزایش یابد تاثیری نخواهد داشت به عنوان مثال ۳۳ هزار میلیاردتومان بودجه آموزش و پرورش ما در سال جاری است اما با دو برابر شدن بودجه آموزش و پرورش شاهد افزایش کیفیت نیستیم.

معاون رییس جمهور ادامه داد: ما باید از آمارهای بیخود عبور کرده و به مشکلات اصلی در آموزش بپردازیم.

او گفت: در چهار سال اخیر به مدلی دست یافتیم که آموزش را اقتصادی کنیم که از جمله آن می توان به رونق استارت آپ ها اشاره کرد.

ستاری افزود: وصیه من به سازمان های سنتی این است که باید در این بخش سرمایه گذاری کنند در غیر این صورت محکوم به شکست هستند.

او معتقد است که در این بخش نیاز به یک زیست بوم برای توسعه است و وام و تزریق نقدینگی مشکلی را حل نخواهد کرد.

ستاری گفت : خروجی اقتصاد نفتی به درد دولت می خورد و در جامعه امروز جوابگو نیست .

معاون رییس جمهور تصریح کرد:در چند سال آینده شاهد تغییر بازیگرهای اقتصاد و تغییر نظام توزیع خواهیم بود که در این راستا نیاز به فرهنگ سازی داریم.

او گفت : از زمانی که فکر کردیم نفت ثروت کشور ما است اشتباه کردیم و به جای تکیه بر نفت باید به مغز و توان افراد تکیه می کردیم تا به ثروت واقعی دست یابیم.

به گفته ستاری سیستم آموزشی سنتی دیگر پاسخگو نیست و برای موفقیت در اقتصاد باید سیستم آموزشی نیز تغییر کند.

او افزود: با توجه به نیروی جوان و تحصیلکرده در کشور صاحب پتانسیل بالایی هستیم که باید توجه و حمایت از آن را در اولویت خود قرار دهیم.

403

کد خبر: 873883

وب گردی

وب گردی