حضور در تشکل‌های دانش‌آموزی  منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی  می‌شود

یک روانشناس گفت: زمانی که نوجوانان، عضو تشکل‌ها و گروه‌های اجتماعی و دانش‌آموزی می‌شوند، هدف‌دار شده و تعلق گروهی در آنها ایجاد می‌شود و به این ترتیب خود به خود از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس بهروز دولتشاهی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، با بیان اینکه خشم و رفتارهای خود آسیب‌رسان به طور کلی در نوجوانان شایع‌تر است، گفت: بر اساس داده آماری بین‌المللی، خشم در دختران بیش از پسران گزارش شده است اما درباره افزایش این آسیب در کشور ما تحقیق قابل اعتنایی صورت نگرفته است.

وی افزود: عوامل متعددی مثل تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی، نداشتن مهارت‌ در کنترل هیجانات، طرد شدن از سوی خانواده، زندگی در خانواده‌هایی که نمی‌توانند از فرزندان خود حمایت کنند یا در آن درگیری وجود دارد و درک نشدن از سوی خانواده، رفتارهایی چون خشم را آسیب‌زا می‌کنند که گاه به صورت آسیب به خود و گاه به صورت آسیب به دیگران بروز می‌کند.

دولتشاهی اضافه کرد: خشم یک رفتار متدوال بین تمام انسان‌هاست؛ زمانی که برای رسیدن به هدف به مانعی برخورد می‌کنیم زمینه بروز خشم ایجاد می‌شود و زندگی‌هایی که موانع بیشتری دارند برون‌ریزی رفتارهای خشمگینانه در آنها بیشتر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: دوره نوجوانی زمان رشد آسیب‌پذیری اجتماعی است و الگوگیری همسالان از یکدیگر باعث شیوع آسیب‌ها می‌شود؛ گاه عکس‌العملی که یک نوجوان نشان می‌دهد بین سایر دانش‌آموزان مدل می‌شود و نوجوانانی که شخصیت محکمی ندارند به تقلید از رفتارهای ناهنجار و ضدارزش همسالان خود روی می‌آورند.

وی با اشاره به خودکشی دو دختر در اصفهان و پخش شدن کلیپ آن تصریح کرد: مشاهده این رفتارهای خودآسیب‌رسان حتی می‌تواند اثر تسهیل‌کننده برای سایر نوجوانان داشته باشد.

دولتشاهی با اشاره به ضعف سیستم آموزش خودمراقبتی در مدارس گفت: زمانی که نوجوانان عضو تشکل‌ها و گروه‌های اجتماعی و دانش‌آموزی می‌شوند هدف‌دار شده و تعلق گروهی در آنها ایجاد می‌شود و به این ترتیب خود به خود از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه زمانی که ناکامی افزایش یابد خشم هم زیاد می‌شود، عنوان کرد: باید زمینه ناکامی و ایجاد فشار بر نوجوانان را کم کرد؛ نوجوانان با فراگیر شدن رسانه‌ها و تغییر برخی ارزش‌ها انتظارات زیادی از زندگی دارند که طبیعتاً موانع بسیاری بر سر راه تحقق آن وجود دارد.
706

کد خبر: 874003

وب گردی

وب گردی