معرفی رشته «تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی»

«تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی» زیرشاخه رشته شیلات است و هنرجویان در این رشته با پرورش گونه‌های تجاری آبزیان از جمله ماهی قزل‌آلا آشنا می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،‌ رشته «تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی» در زمینه کشاورزی از گروه کشاورزی و غذا قرار دارد.

معرفی رشته

تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی زیرشاخه رشته شیلات بوده و هنرجویان در این رشته با پرورش گونه‌های تجاری آبزیان از جمله ماهی قزل‌آلا آشنا شده و توانایی لازم را به منظور ایجاد و مدیریت کارگاه‌های پرورش شیلات کسب می‌‌کنند.

سطح آموزش مهارت‌ها

هنرجو در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی توانایی کسب مهارت تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی را پیدا می‌کند. در این مهارت هنرجو با اصول اولیه تکثیر ماهیان سردآبی به خصوص ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان آشنا شده و توانایی تکثیر نیمه مصنوعی را پیدا می‌کند.

ضمن اینکه هنرجو توانایی پرورش تجاری لارو ماهی و پرورش آنها را در سیستم مداربسته، قفس، حوضچه و استخر خاکی کسب می‌کند. هنرجویان همچنین با تشخیص انواع بیماری‌های انگلی، باکتریایی، قارچی، ویروسی و محیطی آشنا و توانایی پیشگیری و درمان آنها را کسب می‌نماید.

آینده تحصیلی و شغلی

هنرجو پس از فارغ‌التحصیل شدن از این رشته می‌تواند در دانشگاه‌های علمی کاربردی و در مقاطع تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی ادامه تحصیل دهند. آنها همچنین می‌توانند به عنوان کارگر ماهر و مدیر مزارع پرورش ماهی به فعالیت بپردازند.

ساعت آموزش

رشته «پرورش ماهیان سردآبی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 42 ساعت شایستگی‌های فنی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 8 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «تکنولوژی پرورش ماهیان سردآبی متشکل از 14 واحد نظری و 19 واحد عملی»، «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «شیمی متشکل از 2 واحد نظری» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.
706

کد خبر: 874106

وب گردی

وب گردی