بارزانی همه ی دستاوردهای کردها را از بین برد

رئیس پارلمان محلی استان کردستان عراق مسعود بارزانی را متهم کرد که با اجرای همه پرسی غیرقانونی در این منطقه دستاورهای سال های گذشته کردها را از بین برده است.

به گزارش ایسکانیوز، یوسف محمد صادق رئیس پارلمان محلی استان کردستان عراق، گفت: همه‌پرسی با تصمیمی حزبی و خارج از خواست و اراده پارلمان تصویب و اجرا شد و قانونی ویژه برگزاری آن صادر نشد، این تصمیم بدون فراهم کردن بستر سیاسی، اقتصادی و یا قانونی لازم برای آن اتخاذ شد و این با رویکردهای سیاسی تعارض دارد، زمانی که ما در اربیل بودیم تلاش کردیم پارلمان مرجع اول و آخر برای اتخاذ چنین تصمیمات سرنوشت‌سازی باشد و از آن برای مشروعیت بخشی به تصمیمات حزبی مانند همه‌پرسی استفاده نشود.

صادق با اشاره به تمدید هشت ماهه دوره پارلمان و بازگشت نمایندگان جنبش تغییر و جماعت اسلامی به آن، درباره علت عدم بازگشتش گفت: از ابتدا با تمدید دوره پارلمان به این شکل مخالف بودم به ویژه که تصمیم احزاب بر برگزاری همه‌پرسی پیش از انتخابات پارلمانی بود، این نگرانی شخصی من بود زیرا مطمئن بودم برگزاری انتخابات بلافاصله بعد از همه‌پرسی به علت دوره زمانی کوتاه میان آن دو بسیار دشوار خواهد بود.

به عنوان رئیس پارلمان نامه‌ای برای کمیساریای انتخابات ارسال کردم و از آن خواستم برای برگزاری انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان پیش از پایان دوره پارلمان در تاریخ ۱۱ ژوئن گذشته آماده شود زیرا من نگران بودم که همه‌پرسی موجب تاخیر در انتخابات شود و متاسفانه آنچه از آن می‌ترسیدم، رخ داد.

رئیس پارلمان اقلیم در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا عدم بازگشتش به پارلمان تصمیم شخصی‌اش بوده و یا تصمیم رهبری جنبشش گفت: فکر می‌کنم که جنبش تغییر با من هم رای بود که بازگشتم در گرو آن است که پارلمان بتواند به وظایف قانونی‌اش عمل کند به این معنی که تحت قیمومیت و یا فرمان کسی نباشد. فکر می‌کنم ما به توافق جدیدی که ضامن تغییر ساختار حکومتی فعلی، دور کردن دستان حزب دموکرات کردستان از دخالت در نهادهای امنیتی و نظامی، برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم به شکلی دموکراتیک، شفاف و به دور از تقلب و بازی جهت گفت‌وگو با بغداد و نیز اجرای اصلاحات برای شفاف‌سازی در منابع مالی نیاز داریم.

صادق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این حمایت‌های العبادی می‌تواند پارلمان اقلیم را به نهادی موثر تبدیل کند یا نه، گفت: بله، فکر می‌کنم هر چه قدر روابط ما با مسئولان دولت مرکزی جدی و مستحکم باشد، بهتر است، این روابط باید از حوزه شخصی و یا تسلط رهبرانی مشخص خارج شود، باید از روابط میان نهادهای قانونی حمایت شود تا آنها به نهادهایی ناظر بر نهادهای حکومتی تبدیل شوند. بنابراین بسیار ضروری می‌دانم که پارلمان کردستان نقشی مهم و موثر در هر گونه مذاکرات میان اربیل و بغداد داشته باشد در صورتی که اربیل در آغاز گفت‌وگو با بغداد موفق نشد، پارلمان می‌تواند با تشکیل هیاتی از فراکسیون‌ها تحت نظارت هیات ریاست اقلیم به عنوان نماینده قانونی مردم کردستان وارد مذاکره با بغداد شود

کد خبر: 874145

وب گردی

وب گردی