انتشار فراخوان دومین دوره جشنواره بین المللی «چهل چراغ»

فراخوان دومین دوره جشنواره بین المللی «چهل چراغ» با موضوع امام حسین (ع) منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، *مقدمه: آن‏چه که به عنوان موضوع این رویداد بزرگ فرهنگی، یعنی جشنواره بین المللی چهل‏چراغ و مشتقات آن انتخاب شده، عبارت است از امام حسین(علیه السلام). مقصود از این عبارت، همانا فرهنگ حسینی و فرهنگ عاشوراست و منظور از فرهنگ حسینی و فرهنگ عاشورا، مجموعه مفاهیم، سخنان، اهداف و انگیزه‏ها، شیوه‏های عمل، روحیات و اخلاقیات والایی است که در نهضت کربلا گفته شده یا به آنها عمل شده یا در حوادث آن ‏نهضت، تجسم یافته است.

این ارزش‏ها و باورها هم در کلمات سید الشهدا(علیه السلام) و اصحاب و فرزندان ایشان متجلی است، هم در رفتارشان در جریان آن قیام. فرهنگ عاشورا را باید از کسانی ‏آموخت که دست و دلشان، و فکر و عملشان در کار عاشورا بوده است.

پیش از آن‏که‏ دیگران و نسل‏های بعدی و تحلیل‏گران پس از واقعه بخواهند فرهنگ عاشورا را معرفی‏ کنند؛ در سخنان و اهداف خود نقش‏آفرینان حماسه کربلا، این فرهنگ، به وضوح مطرح ‏شده است و بی‏واسطه آن را نشان می‏دهد. این فرهنگ را از خلال زیارتنامه‏ها، مقتل‏ها، رجزها، خطبه‏ها و نیز بررسی حوادث و رخدادهای عاشورا می‏توان استخراج کرد و همین فرهنگ است که در هر جا و در میان هر قومی باشد، کربلا آفرین می‏گردد و انسان‏ها را مبارزانی با ستم و مدافعانی نسبت به حق تربیت می‏کند.

*محورها و موضوعات آثار:پیام عاشورا همان زیربنای عقیدتی و فکری است که در امام حسین(علیه السلام) و شهدای‏ کربلا و اسرای اهل بیت(علیهم السلام) بود و سبب پیدایش آن حماسه و ماندگاری آن قیام شد. از این‏رو دبیرخانه جشنواره از میان مفاهیم سترگ عاشورا و نهضت کربلا موارد زیر را جهت دریافت آثار معرفی می‏نماید:
-عزت و شرافت انسان
- فتوت و جوانمردی حتی در برخورد با دشمن
- نفی سازش با جور یا رضایت به ستم
- اصلاح طلبی در جامعه
-ایثار
-وفا
-لبیک گویی به فریاد استغاثه مظلومان

*بخش‌ها و قالب‌های ارائه آثار:
-فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند در قالب‌های داستانی، مستند و انیمیشن
-سریال و مجموعه تلویزیونی
-طرح فیلم سینمایی و فیلمنامه فیلم کوتاه
-کلیپ و نماهنگ
-فیلم موبایلی
-تک عکس آماتور، تک عکس و مجموعه عکس حرفه ای
-پوستر و تصویرسازی
-موسیقی

*بخش ویژه مدافعان حرم:
-مستند کوتاه، عکس(تک عکس) و پوستر

*بخش ویژه حضرت علی اصغر(علیه السلام):
-عکس(تک عکس)، تصویرسازی

*آخرین مهلت ارسال آثار:
30 آذر 1396

503

کد خبر: 874155

وب گردی

وب گردی