مرابحه چیست؟

مرابحه به معامله‌ای اطلاق می‌شود که فروشنده با اعلام بهای کالای خریداری شده، آن را گران‌تر از قیمت خرید بفروشد که این معامله می‌تواند به صورت نقد یا نسیه (اقساطی) صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرابحه از عقود اسلامی است، برای فروش کالا به بهای معلوم به مشتری، به صورتی که تمام یا قسمتی از بهای کالا بصورت اقساطی از مشتری دریافت شود.

مرابحه قرار دادی است که به موجب آن عرضه کننده (بانک) بهای تمام شده اموال وخدمات را به اطلاع متقاضی می رساند و سپس با افزودن مبلغ اضافی به عنوان سود، آن را به صورت نقدی، نسیه دفعی یا اقساطی، به اقساط مساوی یا غیر مساوی در سر رسید یا سررسید های معین به متقاضی واگذار می نماید.

مزایای عقد مرابحه نسبت به سایر عقود بانکی چیست؟

عقد مرابحه در بانکداری اسلامی مانند فروش اقساطی از عقود مبادله‌ای (با پیش‌بینی بازده معین) به‌شمار می‌آید. اما به دلیل تنوع کاربرد، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده، نحوه بازپرداخت مختلف و همچنین تحقق واقعی بانکداری اسلامی بر عقود مبادله‌ای دیگر برتری دارد؛ به‌عنوان مثال، کاربرد فروش اقساطی به لحاظ کاربرد موضوعی و پوشش منحصر به کالاها و بخش‌های خاصی است، درحالی که عقد مرابحه را می‌توان برای تمامی کالاهای مصرفی و با دوام مورد نیاز خانوارها، موسسات تولیدی، صنعتی و بازرگانی استفاده کرد. از طرف دیگر روش بازپرداخت فروش اقساطی عموما به‌صورت تدریجی است اما در عقد مرابحه انواع روش‌های بازپرداخت یکجا و تدریجی وجود دارد. همچنین با استفاده از عقد مرابحه می‌توان نسبت به انتشار اوراق مرابحه (صکوک مرابحه) اقدام کرد. امکان بهره‌برداری از عقد مرابحه برای اشخاص حقوقی نیز در چارچوب ضوابط و مقررات امکان‌پذیر است.

403

کد خبر: 874157

وب گردی

وب گردی