تاکید رئیس سازمان اسناد بر توسعه مناسبات فرهنگی با لهستان

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و لهستان، بر توسعه مناسبات فرهنگی با این کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اشرف بروجردی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و لهستان که با عنوان «در جستجوی خانه دوم» و به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد مهاجرت لهستانی ها در جنگ جهانی دوم به ایران، صبح امروز سه شنبه سی‌ام آبان در دانشگاه تهران برگزار شد، دیپلماسی فرهنگی را زمینه ساز توسعه تعاملات فرهنگی و سیاسی میان کشورها عنوان کرد.

وی گفت: توسعه مناسبات فرهنگی ایران و لهستان یکی از راهگشاترین فرصت ها حتی برای مناسبات سیاسی است و می تواند زمینه را فراهم کند تا با طرح ایده ها و نگاه ها و نظریاتی که اصحاب علم ارائه می کنند، کارساز و مفید باشد.

بروجردی با بیان اینکه شاید دغدغه برخی از سیاستمداران این باشد که مبادا توسعه مناسبات فرهنگی میان کشورها موجب دور شدن ملت ها از فرهنگ خودشان شود، اضافه کرد: خوشبختانه ما با لهستان دارای یک سابقه دیرینه ارتباطات فرهنگی هستیم و به ملت با حفظ اصول فرهنگی خود، تعاملات میان یکدیگر را توسعه داده ایم.

وی با ابراز خوشحالی از اینکه این تعاملات در چنین سطحی انجام می شود که پژوهشگران و مسئولان دو کشور می توانند در فضایی آزاد با هم گفتگو کنند و گره های ذهنی را از میان بردارند، به اسناد و نسخه های خطی مربوط به لهستان که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود اشاره کرد.

بروجردی در پایان آمادگی سازمان متبوعش را برای گسترش مناسبات با لهستان در حوزه های اسنادی و همچنین کتاب و کتابداری اعلام کرد.

در این همایش همچنین حامد کاظم زاده پژوهشگر ارشد دانشگاه ورشو و قائم مقام موسسه نگارستان اندیشه، گزارشی از تلاش هایی که توسط دانشگاه تهران و موسسه یاد شده برای برگزاری همایش گفتگوهای فرهنگی ایران و لهستان انجام شده است، ارائه کرد.

به گفته وی، بیش از ۷۰ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش واصل شده است و در نهایت با ارزیابی ۵۰ چکیده مقاله، ۱۲ مقاله انتخاب شده اند که در این همایش در قالب سخنرانی ارائه خواهند شد، ضمن اینکه مجموعه مقالات همایش امروز هم تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی چاپ می شود.

در پایان آیین افتتاحیه این هماییش و پس از تقدیر کاتریسیا اوزجان کارولوسکا کاردار سفارت جمهوری لهستان در تهران از برگزارکنندگان این همایش، آنا ماریا آندرس معاون نخست وزیر لهستان و فرزند ژنرال آندرس فرمانده ارتش آزاد لهستان در جنگ جهانی دوم هم در سخنانی ضمن یادآوری وضعیت کشورش در آن دوره، آمادگی دولت لهستان را برای توسعه همکاری ها در بخش های مختلف با ایران اعلام کرد.

502

کد خبر: 874161

وب گردی

وب گردی