ضعف در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی/ در قراردادهای نفت و گاز مصالح ملی در نظر گرفته شود

بسیاری از کارشناسان و نمایندگان اعتقاد بر این دارند که در امضای قراردادها منافع ملی در نظر گرفته نمی‌شود تا جایی که در اکثر مواقع امتیازاتی به طرف مقابل ارائه می‌شود، باید در این خصوص تدابیر ویژه‌ای از سوی مسئولان اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، توسعه میادین نفتی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مسئولان کشور در سال‌های اخیر به آن توجه ویژه ای داشته‌اند، چرا که در گذشته به دلیل غفلت از این موضوع بسیاری از سرمایه‌های ملی از بین رفت، تا جایی که سهم خود را در برداشت از میادین مشترک نفت وگاز از دست داده ایم، بنابراین این امر مهم را می طلبد که در جهت حفظ منافع ملی و دفاع از سهم کشور، گام‌های مثبتی را در این مسیر برداریم.

در همین راستا وزارت نفت برای تحقق بخشیدن به این امر مهم تفاهم‌نامه های بسیاری در جهت توسعه این میادین بکار گرفته تا بتواند حداقل به آن اهداف از پیش تعیین شده، دست پیدا کند.

روابط اقتصادی و تجاری ایران و نروژ در عرصه صنعت نفت و گاز به سال‌های دور برمی‌گردد. می‌توان یادآور شد که پیش از اعمال تحریم های غیر قانونی غرب، شرکت های بزرگ نفتی نروژ در زمینه ساخت و توسعه اجرای طرح های میادین نفت و گاز ایران همچون شرکت استات اویل هیدرو و DNV نروژ در بخش های مختلف صنعت نفت ایران مشغول به فعالیت بودند. استات اویل هیدرو تا پیش از اعمال تحریم ها در طرح توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی، طرح اکتشاف و توسعه در بلوک خرم آباد در ایران فعالیت می کرد و حتی در دوران تحریم فروش گاز مایع و برخی از محصولات گازی در قبال بازپرداخت منابع قرارداد بیع متقابل در فاز 6 تا 8 پارس جنوبی ادامه داشت. اما نباید از این موضوع غافل شد که شرکت استایل اویل با یک جرگه از ادامه همکاری با ایران کنار کشیده و بعد از لغو تحریم‌ها دوباره برای ادامه همکاری با ایران بازگشت و حال باید ببینیم طی این مدت چه نقشی در توسعه نفت و گاز ایران داشته است.

طبق گفته مسئولان وزارت نفت قراردادی در جهت فروش گاز به نروژ طی روزهای اخیر در سکوت رسانه‌ای به امضا رسانده است و این موضوع مورد انتقاد برخی از مسئولان و اصحاب رسانه قرار گرفته است و با وجود این انتقادها وزارت نفت هیچ واکنش جدی به این موضوع نشان نداده است. حتی می‌توان گفت که درباره قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی، هیچ دفاعی از سمت این وزارت ارائه نشده بود تا اینکه وزیر نفت در جمع خبرنگاران این قرارداد را به مثابه شخصی عنوان کرد که چهار دختر داشته و یکی را پسر شاه به عقد خود درآورده، حالا اگر بخواهد برای سه دختر دیگر هم همین اتفاق بیافتد، حتما دخترها بی‌شوهر باقی می مانند!

در همین زمینه حسینعلی‌ حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، گفت: متاسفانه در امضای این قرارداد مصالح ملی کشور نادیده گرفته شده است و طبق این قرارداد قرار است که روزانه 3 میلیون متر مکعب گاز شیرین و خشک به طرف نروژی فروخته شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: طبق این قرارداد گاز طبیعی از پالایشگاه هفتم پارس جنوبی در اختیار کشتی‌هایی قرار می‌گیرد که تکنولوژی تبدیل گاز طبیعی به گاز LNG را دارند و پس از تبدیل به گاز مایع LNG برای فروش به بازارهای شرق آسیا منتقل می‌شود.

او تاکید کرد: این انتقال گاز برای فروش به بازارهای شرق آسیا در حالی صورت می‌گیرد که ایران سهمی در فروش گاز LNG در بازارهای شرق آسیا ندارد و تنها هزینه گاز طبیعی خود را از نروژ دریافت خواهد کرد و درآمدهای حاصل از فروش گاز LNG در این قرارداد متعلق به کشور نروژ است.

همچنین رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص همکاری ایران با نروژ گفت: شرکت های بین المللی یکسری سیاست‌ها و اهدافی را در عرصه بین المللی دنبال می‌کنند برای اینکه نیازهایمان را برطرف کنیم باید خودمان را با سیاست های آنها تطبیق دهیم وقتی که در عرصه دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی نتوانستیم خودمان را تطبیق دهیم پس لذا وارد شدن به این شرکت ها کار درستی نیست.

او تصریح کرد: زمانی که افتراق در سیاست گذاری داریم و انسجام در تصمیم گیری هایمان هنوز بهینه و کامل نشده چگونه می توانیم از توان یک شرکت بین المللی استفاده کنیم. ما باید این افتراق را تبدیل به انسجام کرده و بعد از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران تاکید کرد: هنوز برادری خودمان را به همدیگر ثابت نکردیم، هم‌اکنون ما در نظام مدیریت انسجام نداریم و چطور می‌توانیم با نروژ همکاری کنیم، اول باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم .

فرشید سیم بر دکترای مسائل نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، گفت: هنوز قراردادی به صورت کامل منعقد نشده است، صحبت بر سر این است که قراردادهایی را به نروژ و روسیه واگذار کنند؛ به طور یقین این قراردادها به مانند قراردادهای گذشته یعنی امتیاز دادن به شرکتهای خارجی است که مسلما به صورت بای بک یا پیمکانکاری اجرا شود هنوز معلوم نیست.

او با اشاره به اینکه برای صنایع نفت و گاز نیاز به سرمایه گذاری 200 میلیارد لاری داریم اظهار کرد: اگر این میزان سرمایه‌گذاری محقق پیدا کند شاید بتوان از ذخایر مشترک بین همسایگان عراق قطر و سایر کشورها بهره‌ برد. بنابراین می بایست سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ نفتی و گازی که صاحب تکنولوژی بالا هستند برای سرمایه گذاری دعوت کرد. همچنین برای حفظ منافع ملی کشور نباید امتیازاتی را به کشورهای خارجی داد.

با توجه به اینکه ابهاماتی در اجرای برخی از قراردادهای نفت و گاز وجود دارد بایستی مسئولان کشور تمام جوانب احتیاط را در نظر بگیرند تا به شرکت های خارجی امتیاز ندهند چرا که این امر اجحاف بزرگی در حق نسل‎‌های آینده است. هم اکنون ما در برخی از میادین مشترک نفت و گاز از همسایگان خود عقب هستیم نباید این عقب افتادگی را با دادن امتیاز به کشورهای دیگر جبران کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که مسئولان نفتی در اجرای قرار داد گازی ایران و نروژ چه مسیری را در پیش خواهند گرفت تا سرمایه ملی و استقلال کشور را حفظ کنند.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 874261

وب گردی

وب گردی