انتقاد موگرینی از وضعیت یمن

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر لزوم دسترسی فوری تمامی غیرنظامیان یمن به کمک‌های انساندوستانه گفت که تنش‌های کنونی در درگیری‌های یمن، چشم‌اندازه راه‌حل سیاسی را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای در خصوص اوضاع یمن تصریح کرد: «دسترسی بخش‌های عمده‌ای از یمن که جمعیت این کشور در این مناطق متمرکز شده است، به کالاهای انساندوستانه و تجاری برای دو هفته است که به صورت مسدود باقی مانده است و این در حالی است که بنادر دریایی و فرودگاههای تحت کنترل دولت (مستعفی یمن) باز است».

وی ادامه داد: «این امر تأثیر ژرفی بر نقل و انتقال کمک‌های حیاتی می‌گذارد و اوضاع موجود در این کشور را نیز بدتر می‌کند».

موگرینی تصریح کرد: علیرغم درک کامل تهدید امنیت جدی یمن، این اعتقاد محکم ما است که ایجاد مانع در مسیر دسترسی مردم یمن به کمک‌های حیاتی انساندوستانه که از قبل در قحطی و در معرض ابتلا به بیماری وبا هستند، نمی‌تواند به طور کارآمد این نگرانی‌های امنیتی را برطرف کند».

وی اینگونه گفت: «بازگرداندن دسترسی فوری و کامل کمک‌های انساندوستانه و تجاری برای یمن، همانطور که در قوانین بین‌المللی انساندوستانه قید شده است، بسیار ضروری است. محافظت از جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی باید اولویت تمامی طرفین باشد».

موگرینی در پایان بیانیه خود تأکید کرد: «تنش‌های کنونی در درگیری‌های یمن، چشم‌اندازه راه‌حل سیاسی را که تنها راه‌حل پایدار است، تضعیف می‌کند. بنابراین افزایش تلاش‌های تمامی طرفین برای ازسرگیری فرایند مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل که اتحادیه اروپا به حمایت کامل از آن متعهد است، ضروری است».

کد خبر: 874348

وب گردی

وب گردی