1/5 میلیارد دلار کالای قاچاق از مناطق آزاد وارد کشور می شود/ ضرورت توجه به زیرساخت های صنعتی و گردشگری در مناطق آزاد

معاون سازمان بنادر و دریایی کشور گفت: مناطق آزاد محل عبور کالاهای قاچاق نشده است، بلکه قاچاق می تواند از مرزهای مناطق آزاد هم وارد شود.

هادی حق شناس معاون سازمان بنادر و دریایی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: مناطق آزاد محل عبور کالاهای قاچاق نشده است بلکه قاچاق می تواند از مرزهای مناطق آزاد هم وارد شود، چون سهم کالاهایی که از مناطق آزاد وارد می شوند به نسبت حجم کل قاچاق که حدود 20 میلیارد دلار است، ناچیز است چون طبق آمار حدود 1/5 میلیارد دلار کالای قاچاق از مناطق آزاد وارد کشور می شود.

او افزود: نکته ی مهم دیگر این است که ما امروز بازارچه مرزی داریم؛ یعنی محل ورود کالاهای خارجی به داخل کشور و حدود 4 هزار لنج تجاری داریم که تحت عنوان کالاهای ته لنجی کالاهایی را وارد کشور می کنند، به این آمار باید کالاهای همراه مسافر راهم اضافه کنیم که در چمدان مسافر و از مرزهای رسمی وارد کشور می شوند.

حق شناس تصریح کرد: هر مرزی که کالا وارد می شود می تواند محلی برای ورود کالای قاچاق باشد اما هیچوقت 20 میلیارد کالای قاچاق کشور از طریق مناطق آزاد وارد نمی شود اما مناطق آزاد هم مانند سایر مرزها می‌تواند محلی برای ورود کالای قاچاق باشد.

معاون سازمان بنادر و دریایی کشور خاطر نشان کرد: در سرزمین ما نیروی متخصص ارزان قیمت و انرژی ارزان قیمت وجود دارد اما تکنولوژی روز دنیا وجود ندارد و قرار بود در مناطق آزاد تکنولوژی از خارج وارد و در کنار نیروی متخصص ارزان قیمت و با این تکنولوژی هم نیاز داخل کشور تأمین شود و هم صادرات مجدد داشته باشیم اما برای تحقق این هدف بزرگ اقدامی صورت نگرفت.

حق شناس افزود: ایران ارزان ترین انرژی جهان را دارد و منابع انسانی متخصص نیز داراست اما بستر کار مهیا نیست، چون در 7 منطقه ی آزاد موجود در کشور زیرساخت ها برای تولید کالا و خدمات وجود ندارد، البته در دو دهه گذشته تلاش شد که زیرساخت ها تکمیل شود و در کنار آن تکنولوژی و خط تولید جدید وارد مناطق آزاد شود.

او تصریح کرد: بعضی مناطق آزاد مانند مناطق آزاد انزلی، ارس و قشم طبق تعریف برای عبور و ترانزیت کالا شکل گرفتند که البته برای عبور کالا به تسهیلات حقوقی نیاز است تا در شرایط آسان تر به فعالیت بپردازند و در برخی مناطق آزاد مانند قشم بحث صنعتی هم مطرح بود یا منطقه ی آزاد کیش که برای گردشگری تاسیس شدند اما در زمان شروع به کار زیرساخت ها کامل نبوده است و باید تجدید نظر صورت گیرد.

403

کد خبر: 874643

وب گردی

وب گردی