تغییر رویکرد به آموزش مهندسی، ضرورتی برای رفع چالش های امروز و آینده

پنجمین همایش بین المللی آموزش مهندسی با هدف ارائه پیشنهاد برای برنامه ریزی آینده و رفع چالش های این حوزه برگزار شد، رویدادی که کارشناسان آن را با توجه به پررنگ شدن مباحث محیط زیست و توسعه پایدار حائز اهمیت می دانند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی میزبان اساتید صاحب نظر، کارشناسان و دانشجویان علاقمند همه رشته های مهندسی است که به مقوله آموزش مهندسی می پردازند و می اندیشند.
دبیر علمی این همایش گفت: هدف از این همایش بین المللی دو سالانه، برنامه ریزی آینده مهندسی است.
علی غفاری ادامه داد: مهندسی در همه رشته ها با چالش هایی روبروست که مشکلات عدیده ای برای کشور پدید آورده اند؛ این مسائل هم مانع توسعه کشور شده است و هم باعث فرار مغز ها می شود.
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به مشکل بزرگ فرار مغزها در کشور تاکید کرد: علت عمده این امر بی توجهی و نبود برنامه ریزی درست در گذشته بوده است.
وی خاطرنشان کرد: هدف همایش این است که برای برنامه ریزی در آینده کار کند تا عملا راه ها و شیوه های اصلاح آموزش مهندسی را بیان کرده و آینده مهندسی کشور در جهت اهداف بلند کشور باشد؛ یعنی هم رسیدن به مرزهای دانش و هم مرزهای فناوری ختم شود.
غفاری در مورد برنامه های این همایش گفت: ۵ سخنران کلیدی داریم که چهار نفر از دانشگاه های استرالیا، کانادا، سوئیس و یک نفر از ایران؛ رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هستند.
وی ادامه داد: همچنین ۷ میزگرد برای این همایش سه روزه ترتیب داده شده است که عناوین آنها مکاتب آموز مهندسی در جهان، چالش های نظام فعلی آموزش مهندسی در ایران از دیدگاه صنعت، بین المللی سازی آموزش مهندسی، چالش ها و راه کارهای جذب دانشجو، کارآفرینی و آموزش مهندسی، مسائل آموزش مهندسی از دیدگاه دانشجویان و دانش آموختگان، پژوهش در آموزش مهندسی در ایران، چالش ها و چشم اندازها خواهد بود. ضمن اینکه ۲۰ مقاله در این همایش پذیرفته شد است و مقالات برتر به صورت ارائه به شرکت کنندگان عرضه می شود.
این استاد مهندسی مکانیک ابراز امیدواری کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نتایج و پیشنهادهای این همایش توجه و برنامه ریزی های آموزشی با این طرح ها متناسب باشد.

تغییر رویکرد آموزش های مهندسی مطرح است
استاد دانشگاه واترلو کانادا و یکی از سخنرانان کلیدی این همایش نیز در مورد آینده آموزش مهندسی گفت: اکنون فشارهایی روی موسسات آموزش مهندسان وجود دارد و تاکید می شود مهندسان بیشتر کارآفرینی کنند، مستقل باشند و ابعاد جهانی مسائل را به ویژه در حوزه محیط زیست در نظر بگیرند.
استیو لمبرت/Stephan Lambert ادامه داد: همه رشته های مهندسی باید بیشتر حوزه های محیط زیستی و توسعه پایدار را در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: روز گذشته کارگاه آموزشی در مورد مطالعات موردی برای دانشجویان داشتم و سعی کردم توضیح دهم چطور می توان ذهنیت دانشجویان مهندسی را در مورد موضوعات بهبود بخشید همچنین فردا سخنرانی در مورد آمیختن بیشتر تجربیات مهندسان در دروس دوره دانشگاه دارم تا بتوانیم به آنها بگوییم بیشتر ابعاد جهانی مسائل را در نظر بگیرند.
وی که در دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه تدریس می کند برای اولین بار به ایران آمده است و در مورد مهندسان ایرانی گفت: زیاد نمی شناسم البته در دانشگاه خود همکاران ایرانی داریم که خیلی خوب کار می کنند.

ذهنیت و نحوه تفکر مهندسان باید تغییر کند
استاد بازنشسته دانشگاه استرالیای غربی نیز که برای اولین بار در این همایش شرکت کرده است گفت: من با جامعه مهندسی ایران زیاد آشنا نیستم اما می دانم بسیاری جوانان مستعد در رشته های مهندسی تحصیل می کنند.
جیمز ترولیان/James Trevelyan ادامه داد: این اگاهی فزاینده وجود دارد که آموزش فعلی مهندسی، آمادگی نامناسبی برای برعهده گرفتن مدیریت های کلان اقتصادی یا سیاسی در کشورهاست در حالیکه در بعضی کشورها مهندسان معمولا این مدیریت ها را دارند.
وی که یکی از سخنرانان کلیدی همایش نیز هست، ادامه داد: در استرالیا بعضی دانشگاه ها سبک متفاوت آموزشی را برگزیده اند و دانشجویان همزمان با مهندسی در رشته های دیگر نیز تحصیل می کنند؛ مانندحقوق، علوم، فلسفه و زبان های مختلف و وقتی فارغ التحصیل می شوند معلومات بیشتری دارند ضمن اینکه از نظر فنی نیز توانایی هایی مشابه گذشته کسب کرده اند.
ترولیان در مورد آینده تغییر آموزش مهندسی نیز توضیح داد: بخشی از چالش های فعلی به ویژه در زمینه محیط زیست به تغییر ذهنیت مهندسان برمی گردد و تغییر باید از دانشگاه های مهندسی آغاز شود؛ آموزش ها تغییر کند ولی بسیار دشوار است. تلاش می کنیم به دانشگاه ها بگوییم مهندسان بعد از فارغ التحصیلی به مهارت های دیگری نیاز دارند و مهم ترین چالش تشویق همکاری ها و اعتمادزایی بین همه نهادهای ذینفع از جمله وزارتخانه های مرتبط با مهندسی است، این که نهادهای مسئول و دارای منابع مالی و قدرت به مهندسان برای نتیجه بخش بودن فعالیت های شان اعتماد کنند.

افزایش تعاملات بین المللی ضروری است
دبیر این همایش نیز با اشاره به این که همایش بین المللی آموزش مهندسی ایران دوسالانه برگزار می شود، گفت: انجمن آموزش مهندسی ایران سال ۸۸ آغاز به کار کرد و از آن زمان تاکنون ۴ دوره از این همایش در دانشگاه های کشور به سفارش و تحت نظر انجمن و با همکاری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.
علی اشرف زاده ادامه داد: دوره های قبل همایش در دانشگاه های تهران، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف و شیراز برگزار شد و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی میزبان پنجمین دوره از این همایش ها است.
وی یادآور شد: آموزش مهندسی در همه دنیا مبتنی بر دروسی است که کمابیش سرفصل های مشابه دارند؛ اما به دلیل پیدایش و حائز اهمیت شدن مسائل جدیدی نظیر مسایل محیط زیست، اشتغال و مهارت های کارآفرینی، گرمایش زمین و امثال این مسائل، نیاز به بازنگری دروس وجود دارد. افزایش تعاملات بین المللی و استفاده از تجارب مراکز آموزشی معتبر موجب می شود برنامه دروس در مراکز آموزش مهندسی به روز باشد.
وی اظهار کرد: محور اصلی همایش پنجم، بین المللی سازی آموزش مهندسی در ایران انتخاب شده است.
دبیر همایش بین المللی آموزش مهندسی ایران تاکید کرد: در هر همایش موضوعی به عنوان محور اصلی انتخاب می شود؛ مثلا در همایش چهارم موضوع استفاده از آموزش های مجازی و الکترونیکی به عنوان محور اصلی همایش انتخاب شد.
این همایش سه روزه ۳۰ آبان، اول و دوم آذر در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی به سفارش انجمن آموزش مهندسی ایران و فرهنگستان علوم برگزار می شود.

کد خبر: 874698

وب گردی

وب گردی