ژانر مهیج مورد علاقه نویسندگان ایرانی نیست

 نویسنده رمان «میم عزیز» با بیان اینکه مهمترین وظیفه نویسنده جذب خواننده به داستان است، گفت: نوشتن در یک ژانر علاوه بر آگاهی نویسنده ، نیازمند تکنیک های داستان نویسی و شناخت المان های نگارشی است.

محمدحسن شهسواری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره استقبال مخاطبان از اثرش با عنوان «مرداد دیوانه»، که در ژانر مهیج نوشته شده، اظهار داشت: علاقه زیادی به ژانر جنایی و مهیج دارم البته این ژانر تاکنون از سوی نویسندگان ایرانی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه ژانر نویسی تکنیکی و سخت است، اظهار کرد: مهمترین وظیفه نویسنده این است که خواننده را به داستان جذب کند و در تم ژانر نویسی این مسئله نیاز به آگاهی از تکنیک های نگارش دارد بنابراین شاید یکی از دلایل عدم استقبال سایر نویسندگان ایران علاوه بر آگاهی، عدم علاقمندی به ژانر مهیج (تریلر) باشد.

شهسواری ادامه داد: هیچ نویسنده‌ای به اندازه ژانرنویس با شهرزاد همذات‌پنداری نمی‌کند. ژانرنویس مخاطب را بر سریر پادشاهی می‌نشاند و هدفی جز تسخیر تمام قلب و ذهن او ندارد. همچون شهرزاد، که اگر شب نمی‌توانست پادشاه را پای نقل خود نگه دارد هستی خود را از دست می‌داد، ژانرنویس نیز نمی‌تواند موفقیتش را به آینده و آیندگان موکول کند.

نویسنده کتاب «حرکت در مه» درباره الزامات نگارش در ژانر مهیج (تریلر) گفت: اولین مسئله در این نوع از ادبیات ایجاد هیجان و پیچش های ناگهانی در داستان است و علاوه بر آن روال ماجرا ریتم تندی دارد و از خصوصیات بارز شخصیت های این نوع از ژانر، تنهایی و زخم های روحی فراوان از گذشته است.

وی در مورد نویسندگان ژانرنویس، اظهار کرد: بسیاری از نویسندگان دنیا از ابتدای کارشان در یک ژانر بخصوص قلم می زدند و برخی دیگر در هر دو مقوله آزاد و ژانر فعالیت می کردند. به طور مثال گراهام گرین که بیشتر به یک نویسنده آزاد معروف است، آثار زیادی در یک ژانر بخصوص تالیف کرده است همچنین نویسندگانی مثل «ژرژ سیمنون» که به ژانر نویس شهرت دارند آثار زیادی در موضوعات آزاد دارند.

نویسنده رمان «مرداد دیوانه» با بیان اینکه نوشتن در هر ژانری بستگی به شرایط روحی و علاقمندی نویسنده دارد، ادامه داد: نویسندگانی هم بودند که هیچ وقت ژانرنویس نبوده اند و رویکرد نویسندگان به ژانر سلیقه ای است و هیچ لزومی برای گرایش یک نویسنده به ژانر بخصوص، وجود ندارد.

وی افزود: نوشتن در هر مقوله ای چه در یک ژانر خاص و یا در موضوعات آزاد، نیاز به آگاهی از اقتضائات نوشتن اعم از تخیلی قوی، زبان نوشتار خوب، شخصیت پردازی، صحنه پردازی در داستان دارد البته نوشتن در هر ژانری توانایی بخصوصی را طلب می کند و لازمه آن آگاهی از المان های هر ژانر است.

این نویسنده در مورد طرح کتابگردی، گفت: در تمام دنیا روزهایی برای یادآوری و بزرگداشت افراد و مناسبت ها برپا می شود و کتابگردی آئین زیبایی است که باعث یادآوری خرید کتاب و مطالعه می شود.

502

کد خبر: 874717

وب گردی

وب گردی