فولادگر: دولت در لغو مزایده واگذاری استقلال و پرسپولیس خطای قانونی کرد

رییس کمیسیون ویژه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ با اشاره به قرائت گزارش این کمیسیون در خصوص نحوه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، گفت: متاسفانه بخش‌هایی از اهداف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اجرایی نشده است که نمونه آن ممانعت دولت از برگزاری مزایده واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. دولت در این باره اشتباه بزرگ و خطای قانونی مرتکب شده است.

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا فولادگر در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در نشست خبری، گفت: کمیسیون ویژه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گزارشی در مورد نحوه اجرای این سیاست‌ها تهیه کرد که در جلسه علنی امروز قرائت شد.

به گفته وی، این کمیسیون تا پایان سال و هر دو هفته یک بار قرار است پنج گزارش دیگر را در مجلس قرائت کند که شامل تولید داخلی و واردات بی‌رویه، حوزه کسب و کار، اقتصاد مقاومتی، اشتغال و نحوه اجرای قانون رفع موانع تولید است.

فولادگر با بیان اینکه سیاست‌های اصل ۴۴ تنها منحصر به خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها نیست، گفت: موضوع سهام عدالت یکی از موارد اصل ۴۴ است که قرار بود بر اساس آن این سهام به مردم واگذار شده تا مالکیت عمومی گسترش یابد. اکنون بیش از ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش سهام عدالت هستند اما مردم مالکیت و مدیریتی نداشته و دولت مدیر است.

رییس کمیسیون ویژه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ افزود: از طرف دیگر قرار بود بر اساس اصل ۴۴، یکسری از سازمان‌ها از واگذاری خارج شده و کار توسعه‌ای حاکمیتی کنند که نمونه آن سازمان ایدرو، ایمیدرو و شرکت‌های پتروشیمی با این شرط که آنها کارهای توسعه‌ای‌شان را واگذار کنند که هنوز این اهداف محقق نشده است.

به گفته وی، دولت مکررا درخواست خارج شدن یکسری از شرکت‌ها از فرآیند واگذاری را دارد که این یکی از اشکالات در روند اجرای اصل ۴۴ محسوب می‌شود.

فولادگر با اشاره به ماده شش اصل ۴۴ ناظر بر شفاف‌سازی، گفت: قرار بود سازمان‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی همچون نیروهای مسلح، خیریه‌ها، بنیادها و شرکت‌های وابسته به آنها شفاف‌سازی کنند به طوریکه در صورت ورود به عرصه بورس گزارش آن را به سازمان بورس داده و در صورت ورود به عرصه انحصار، آن را به شورای رقابت واگذار کنند که این اهداف محقق نشده است.

وی گفت: یکسری تکالیف همچون موضوع واگذاری سهم بانک‌های خصوصی شده به اشخاص حقیقی یا حقوقی، سهم بخش تعاون و اصلاح ساختار برخی شرکت‌ها باقی مانده و انجام نشده است. همچنین قرار بود دولت در سه گروه آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان و فرهنگ لایحه‌ای به مجلس ارائه کند تا تکلیف خصوصی‌سازی آنها نیز مشخص شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی، هنوز وضعیت تعیین ضوابط برای قیمت‌گذاری در موارد انحصاری در تمامی بخش‌ها و دستگاه‌ها اجرایی نشده است که نمونه آن بخش ورزشی است.

فولادگر توضیح داد: قرار بود چهار باشگاه استقلال، پرسپولیس، نفت و راه‌آهن از طریق مزایده واگذار شوند که دو باشگاه راه‌آهن و نفت واگذار شد. مزایده باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال سه بار برگزار شد ولی در لحظات آخر لغو شد، دولت استنادش این است که این باشگاه‌ها فرهنگی است و چون هنوز بخش فرهنگی در اصل ۴۴ نیامده پس باید از عرصه واگذاری خارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت در این رابطه اشتباه بزرگ و خطای قانونی مرتکب شده است، افزود: اگر استدلال دولت را درست فرض کنیم پس چرا چهار بار مزایده گذاشته است یا اینکه چرا چهار بار در بودجه ۹۶ در اولویت واگذاری‌ها قرار گرفته است.

رییس کمیسیون ویژه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ گفت: شرط فدراسیون فوتبال آسیا برای حرفه‌ای کردن فوتبال ما خصوصی‌سازی باشگاه‌ها و اصلاح اساسنامه آنها بود. استقلال و پرسپولیس اساسنامه‌شان را به عنوان شرکت سهامی خاص تغییر دادند که بر اساس آن باید واگذار می‌شد. این اتفاق در شرایطی رخ نداده است که بخش اعظمی از اعتبارات دولت صرف این دو باشگاه می‌شود، آن هم با وجود این حجم از متقاضی و علاقه‌مند که می‌خواهند سهام این دو باشگاه را بخرند.

فولادگر در جمع‌بندی این گزارش، گفت: این گزارش دارای سه بخش مربوط به جمع‌بندی است. بخش اول ۱۱ مورد از قوانینی که اجرا نشده یا به صورت ناقص اجرا شده آمده است که ما می‌خواهیم بر اساس ماده ۲۳۶ مجلس به آن رای داده تا گزارش به قوه قضاییه ارسال شود.

به گفته وی، دو بخش دیگر ناظر به اصلاح قانون و درخواست از دولت برای اصلاح در روند اجرای قوانین است، نمونه آن این است که دولت دبیرخانه شورای عالی اصل ۴۴ را به سازمان خصوصی سازی فرستاده حال اینکه اصل ۴۴ محدود به خصوصی‌سازی نیست و باید دبیرخانه آن در وزارت اقتصاد باقی بماند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 874770

وب گردی

وب گردی