موضع ما درقبال ایران سختگیرانه‌تر نشده است

سفیر پیشین فرانسه در ایران گفت که با توجه به پایبندی فرانسه به برنامه جامع اقدام مشترک، موضع کنونی فرانسه نسبت به ایران سختگیرانه‌تر نشده است

به گزارش ایسکانیوز، فرانسوا نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه یورونیوز تصریح کرد: موضع فرانسه همان است که از زمان سخنرانی رئیس جمهور امانوئل مکرون در آخرین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد، یعنی انتقاد از برنامه موشکی و تلاش ایران برای تسلط در منطقه.

ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه روز چهارشنبه گذشته در جریان یک نشست مطبوعاتی در ریاض با عادل الجبیر، همتای سعودی خود با اشاره به برنامه موشکی ایران مدعی شد که تهران قصد سلطه‌گری بر منطقه را دارد و در این باره ابراز نگرانی کرد.

مقامات ایران بلافاصله به سخنان وزیر امورخارجه فرانسه واکنش نشان دادند و اظهارات او را تحت تأثیر القائات عربستان دانستند.

به گفته فرانسوا نیکولو در بحران میان ایران و عربستان، موضع فرانسه نه خصومت با ایران، بلکه در مجموع یک رویکرد میانه‌رو برای پرهیز از خطر جدی در منطقه و بالا گرفتن تنش میان تهران و ریاض است.

نیکولو که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ سفیر فرانسه در تهران بود، با یادآوری سیاست اروپا در قبال برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) افزود: فرانسه در عین حال برخلاف آمریکا با حفظ برجام موافق است و در چهارچوب سیاست خارجی اروپا، پایبندی خود به توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرده است. بنابراین فرانسه در مجموع سیاست میانه‌ای را در برابر ایران در پیش گرفته است.

وی که کتابی به زبان فرانسه درباره ایران دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا پاریس امروز از سیاست سنتی گلیستی (گلیسم اصطلاحی است که به موضع سیاسی فرانسه بر مبنای تفکرات و عقاید ژنرال چارلز دوگل اطلاق می‌شود) خود دور شده یا نه، گفت: فرانسه پیش از این و به‌ویژه در زمان سارکوزی(رئیس جمهور پیشین فرانسه) به آمریکا نزدیک شده بود اما مکرون امروز فاصله خود با نومحافظه‌کاران آمریکایی را بیشتر کرده و این باید بیشتر خوشایند ایران باشد.

وی با اشاره به سیاست دولت کنونی فرانسه در برابر ایران گفت که مکرون امروز بیشتر شبیه ژاک شیراک عمل می‌کند.

امانوئل مکرون در سفر اخیر خود به امارات متحده عربی و عربستان بر لزوم قاطعیت در برابر برنامه موشکی و اقدامات ایران در منطقه تاکید کرده بود. سخنان وزیر امورخارجه فرانسه در ریاض تفاوت چندانی با اظهارات رئیس جمهور کشورش نداشت.

سفیر اسبق پاریس در تهران در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران گفت: «واکنش ایران به لودریان در مقایسه با سایر واکنش‌های معمول ایران شدید نه، بلکه متعادل است. امانوئل مکرون هم پیش از این نظیر چنین اظهاراتی را مطرح کرده بود اما ایران واکنش رسمی به آن نشان نداد. این به خاطر آن است که رئیس جمهور روحانی فردی محتاط و میانه‌رو است و با توجه به سفر آتی مکرون به تهران، جمهوری اسلامی نخواست به طور مستقیم در برابر رئیس جمهوری فرانسه واکنش نشان دهد و ترجیح داد درها را برای دوستی باز نگه دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر: 874797

وب گردی

وب گردی