اهمیت مذاکرات ۳ جانبه روسیه، ایران و ترکیه پس از نابودی داعش

به عقیده کارشناسان، با وجود سرکوب کامل داعش در سوریه، مشکلات سیاسی در این کشور هنوز باقی است و به همین دلیل توافقات صورت گرفته در جریان دیدار روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه بسیار با اهمیت است.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری «نووستی» در تحلیلی نوشته است: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امروز در سوچی با "حسن روحانی" و "رجب طیب اردوغان" روسای جمهوری ایران و ترکیه نشست بسیار مهمی دارد.

مقامات مسکو، تهران، آنکار اطمینان دارند که شمارش معکوس برای پایان کار گروه تروریستی داعش آغاز شده و اکنون دیگر باید به مرحله حل و فصل سیاسی اوضاع در این کشور وارد شد. دقیقا این مسئله مهمترین موضوع مورد مذاکرات نشست سران امروز در سوچی است.

فراهم سازی مقدمات دیدار سه جانبه پوتین، روحانی و اردوغان، با دقت بسیار زیاد صورت گرفته و بدین منظور وزرای امور خارجه سه کشور روز یکشنبه در آنتالیای ترکیه دیداری سه جانبه داشتند که در جریان آن در خصوص اصول کلی برگزاری کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه که امروز از سوی ولادیمیر پوتین به همتایان خود از ایران و ترکیه ارائه می شود، به توافق رسیده اند.

کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه، عرصه جدیدی برای حل اختلافات

به گفته "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه، رهبران سه کشور در سوچی در مورد کلیه مسائل مربوط به برگزاری این کنگره تصمیم گیری کرده و تاریخ دقیق برگزاری آن نیز که هنوز مورد توافق قرار نگرفته، مشخص خواهد شد.

حل و فصل اختلافات داخلی در سوریه نیازمند کمک است و کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه، با توجه به طیف وسیع شرکت کنندگان و حضور نمایندگان همه گروههای سیاسی، قومی و نژادی در سوریه، عرصه جدید و بسیار مناسبی برای این منظور خواهد بود.

البته مسلما موضوع توافق در خصوص ترکیب شرکت کنندگن در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه چندان ساده نیست. مقامات آنکارا شرکت کردهای سوری در آن را غیرقابل قبول می دانند و برخی گروه‌های مسلح مخالف سوری نیز همچنان از نشستن بر سر یک میز با نمایندگان دولت سوریه، اجتناب می ورزند. پش از این منابع خبری اعلام کرده بودند که کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه احتمالا از دوم الی چهارم دسامبر، آغاز به کار خواهد کرد.

مذاکرات پوتین و بشار اسد در شرایط کنونی بسیار ضروری بود

در آستانه برگزاری نشست سه جانبه سران سوچی، "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه نیز در این شهر با ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو کرد. همانطور که "دمیتری پسکوف" سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده، مذاکرات رهبران دو کشور برای درک توافقاتی که ممکن است در نشست روز چهارشنبه سوچی صورت بگیرد، بسیار ضروری بود.

دقیقا به همین دلیل هم رئیس جمهوری روسیه شب گذشته با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی خود و همچنین برخی رهبران منطقه ای (پادشاه عربستان سهعودی، نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری مصر) نیز مذاکرات تلفنی مفصلی انجام داده و آنها را در جریان روند اوضاع در سوریه و لزوم وارد شدن به مرحله سیاسی حل و فصل مسائل قرار داد.

لاوروف این هفته بار دیگر اعلام کرد که با وجود همکاری نسبتا مناسب روسیه و آمریکا در سوریه، مشکل برخورد طرف آمریکایی با گروههای تندرو و تروریستی، همچنان حل نشده، باقی است. ممکن است این مسئله نیز در مذاکرات یک ساعته پوتین و ترامپ مورد بررسی قرار گرفته باشد.

به موازات این رویدادها و قبل از آغاز دور بعدی مذاکرات بین سوریها در ژنو (28 نوامبر)، این روزها در ریاض (عربستا سعودی) هم نمایندگان گروههای مخالف خارجی سوری نیز گردهم جمع می شوند تا مواضع خویش را برای این مذاکرات و همچنین شرکت در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه با یکدیگر هماهنگ کنند.

لازم به یادآوری است که "الکساندر لاورنتییف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در کلیه مذاکرات صورت گرفته در ریاض حضور خواهد داشت.

آیا کار داعش در سوریه واقعا یکسره شده است؟

تقریبا دو سال و نیم قبل کشور سوریه عملا در دست تروریستها بود و آنها بخش اعظم خاک این کشور را تحت کنترل خود درآورده بودند و اکنون در اکثر کشورهای جهان از نزدیک شدن به سرکوب نهایی گروه تروریستی داعش در سوریه صحبت می کنند. دقیقا همین روز گذشته "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران پیروزی بر داعش در عراق و سوریه را اعلام کرد. ولادیمیر پوتین نیز در دیدار با بشار اسد «با احتیاط بیشتری» پیروزی بر داعش در سوریه را بسیار نزدیک دانست.

البته بعد از آن پسکوف یادآور شد که این مسئله هنوز به منزله پایان عملیات ضدتروریستی روسیه در خاک سوریه نخواهد بود. این موضوع نیز یکی دیگر از مسائل مورد بررسی روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در سوچی است. مقامات وزارت دفاع روسیه نیز تاکید کرده اند که با وجود نزدیک شدن به پایان مرحله فعال عملیات، هنوز مشکلاتی در سوریه باقی است که نیازمند کمک نیروهای نظامی روسی است.

داعش دیگر قدرتی در سوریه ندارد و مواضع دمشق مستحکم شده

ضمن اینکه دیدگاه جامعه کارشناسی روسیه نسبت به این مسئله خوش بینانه تر است. به عقیده "آلکسی پودبرزکین" مدیر مرکز تحقیقات سیاسی و نظامی روسیه، اکنون داعش دیگر بعنوان "دولت اسلامی" دیگر از بین رفته است، ولی عوامل این گروه قطعا دست از اقدامات خود برنخواهند داشت، بخصوص آنکه آمریکا نیز مستقیم و غیرمستقیم به آنها کمک می کند.

این کارشناس افزود: «این روند به این زودی هم از بین نخواهد رفت، هرچند اکنون دورنمای روشنی برای حفظ حاکمیت دولت سوریه بوجود آمده و استقلال سوریه و باقی ماندن بشار اسد در راس قدرت، حداقل تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، قطعی شده است.»

مذاکرات پوتین،روحانی و اردوغان بسیار مهم است

"ولادیمیر ساژین" کارشناس ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در موسسه روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است، در هر صورت روند حل و فصل سیاسی مشکلات در سوریه چندان ساده و بدون دردسرتر از مبارزه با داعش نخواهد بود.

وی می گوید: «مذاکرات سه جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه بسیار با اهمیت است و احتمالا بین سه طرف توافقات مشخصی در خصوص بسیاری از مسائل آتی مربوط به سوریه صورت خواهد گرفت. هرچند این توافق هم مشکلات موجود در سوریه، از جمله کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه را بطور کامل حل و فصل نخواهد کرد.»

این کارشناس در مورد کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه نیز یادآور شد که برای موفقیت در آن، لازم است تا همه نیروها بدون استثاء در آن شرکت داشته باشند و باید زمینه این مسئله بوجود آید. در غیر این صورت این کنگره ممکن است با صدور بیانیه ای زیبایی به پایان برسد، ولی نیروهایی که در آن شرکت نداشتند همچنان بر مواضع قبلی خویش اصرار ورزیده و حتی برای دست یافتن به آنها، دوباره دست به اسلحه ببرند.

منبع: تسنیم

کد خبر: 874902

وب گردی

وب گردی