مردمی کردن فعالیت‌های اقتصادی عملکرد مثبتی ندارد

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه بسیج نقش مؤثری در زمینه گفتمان‌سازی و علمی کردن بخش‌های مختلف اقتصادی دارد،‌ گفت: ۱۲ برنامه مهم اقتصادی در حالی از سوی دولت ابلاغ شد که مردمی کردن فعالیت‌های اقتصادی عملکرد مثبتی ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ساسان شاه‌ویسی، عضو هیأت علمی دانشگاه در نشست بسیج و تحقق اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه صرف نظر از وابستگی‌های خارجی کشورمان اکنون دچار یک چالش بیکاری مزمن است، گفت: اکنون در دوران کمربند طلایی جوان هستیم و بدون آنکه اتفاق خاصی رخ دهد اکنون از درون دچار فرسایش هستیم.

وی افزود:‌در 10-12 سال گذشته حضرت آقا دیدگاه‌های خود را درباره مسائل اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی مطرح و اولویت‌های این موضوع را بیان کردند و این نامگذاری‌ها نشان می‌دهد که تمرکز اقتصادی باید بر روی ابلاغیه اقتصاد مقاومتی باشد.

شاه‌ویسی خاطرنشان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موجب می‌شود تا سهم قابل قبولی از اقتصاد داخلی به دست آوریم که البته با توجه به وابستگی‌های اقتصادی و تهدیدهای ناشی از آن از سوی کشورهای غربی باید دو راه انتخاب شود که اولی اصلاحات مبنایی مبتنی بر درون‌زا کردن اقتصاد و دوم افزایش تاب‌آوری اقتصاد است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بیان داشت: موضوع تاب‌آوری اقتصادی در سطح بین‌المللی در حالی تبدیل به یک دانش است و عموم اقتصاد‌ها صرفا به دنبال سهم‌پذیری از اقتصاد بین‌الملل نیستند. بلکه سهمی را می‌خواهند که بر مبنای آن پایایی و خوداتکایی خود را بر اساس آن سهم وفق دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش بسیج در توسعه و توان‌افزایی پیشران‌های اقتصاد کشور، گفت: بسیج می‌تواند در حوزه دانشی و علمی نقش مؤثری ایفا کند و با توجه به ظرفیت توان‌افزایی نیروهای بسیج پیشران‌های دانشی و علمی بسیج سازندگی به کمک اقتصاد کشور بیایند.

شاه‌ویسی تاکید کرد: در حوزه‌های فرهنگی باید گفتمان اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد و هر چه خارج از گفتمان اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم همان اقتصاد لیبرالی خواهد شد. بنابراین در حوزه فرهنگی گفتمان غالب باید اقتصاد مقاومتی باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه 12 برنامه اقتصاد مقاومتی از سوی دولت ابلاغ شده است،‌گفت: در حالی این برنامه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های اجرایی ابلاغ شده‌اند که توانمند سازی و مردمی کردن اقتصاد که بر عهده وزارت امور اقتصاد و دارایی است، اجرا نشده است.

او با اشاره به اینکه تنها با واگذاری امور به مردم می‌توان به توفیقاتی در زمینه‌های اقتصادی دست پیدا کرد. در این زمینه سازمان بسیج به عنوان یک سازمان مردمی و با توان ایجاد هم‌افزایی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه کشاورزی ما با دانش کشاورزی و تولید ما با دانش اقتصادی تولیدی و همچنین در بخش تجاری فاصله بسیاری دارد که بسیج با توجه به حضور مختلف در میان اقشار نقش سازمان دهنده می‌تواند ایفا کند و با تولید اندیشه آینده مطلوبی را در این حوزه‌ها رقم بزند.

منبع: فارس

403

کد خبر: 874914

وب گردی

وب گردی