تعیین قیمت کتاب در ایران غیر علمی است

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، روش قیمت‌گذاری کتاب در ایران را سنتی و ناکارآمد دانست.

به گزارش ایسکانیوز از رادیو اقتصاد، محمود آموزگار در برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به بحث تعیین قیمت کتاب و همینطور سهم بندی قیمت کتاب نسبت به مشاغل و حرفه‌های مختلف مربوط به تولید کتاب گفت: روشی که هم اکنون در مورد تعیین قیمت کتاب استفاده می‌شود، یک روش غیرعلمی است.

وی افزود: با توجه به اینکه نشر هم یک تولید است، طبق قاعده بایستی از حسابداری صنعتی پیروی کند تا قیمت تمام شده کتاب مشخص شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: جهت نزدیک شدن به قیمت واقعی پشت جلد کتاب، رعایت مولفه‌های مختلفی از جمله توجه به ارزش اجاره محل کار، خواب و سود سرمایه ناشی از پرداخت طولانی مدت به ناشران، همه و همه باید مد نظر قرار گیرد.

آموزگار در ادامه ضمن اشاره به سهم حضور حرفه‌های مختلف دیگر در تولید کتاب افزود: کتابفروشان مهمترین بخش در این حوزه قلمداد می‌شوند.

وی ضمن اشاره به اختصاص تخفیف ۲۵ درصدی به کتابفروشان در کشور گفت: این سهم در سایر ممالک جهان بیشتر است. برای مثال سهم مزبور در اروپا ۳۳ درصد، در فرانسه ۳۵ درصد، در اندونزی ۴۰ درصد و ... است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: این مقوله موجب می‌شود کتابفروشان بتوانند از سهمی که از فروش کتاب بر اساس قیمت پشت جلد دریافت می‌کنند، هزینه‌های خود را به خوبی پوشش دهند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم بازنگری نسبت به سهم کتابفروشان در رابطه با قیمت پشت جلد کتاب در کشور گفت: تعیین قیمت کتاب و نیز سهم بندی قیمت کتاب نسبت به مشاغل و حرفه‌های مختلف مربوط به تولید کتاب موضوع بسیار جدی است.

آموزگار یادآورشد: برنامه‌ریزی ها و سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه باید به نحوی باشد که بتوان موجبات صنعت نشر، رونق فروش کتاب و رشد سرانه مطالعه را در مملکت بیش از پیش فراهم کرد.

502

کد خبر: 874998

وب گردی

وب گردی