مجلس، کمیسیون ویژه میراث فرهنگی ایجاد می کند

نماینده مردم تهران در اختتامیه جشنواره ملی عکس “ماسار” دانشگاه تهران، گفت: مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ویژه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره؛ مراسم اختتامیه جشنواره ملی عکس “ماسار” با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین دانشگاه تهران، داوران، هنرمندان و دانشجویان در باشگاه دانشجویان اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این مراسم، طی سخنانی از برگزاری این جشنواره دانشجویی اظهار خشنودی کرد و گفت: به‌عنوان نماینده مردم بسیار خوشحالم که در جمع شما عزیزان حضور دارم و شاهد به ثمر نشستن تلاش‌های جمع کثیری از دانشجویان نخبه و هنرمند این دانشگاه هستم.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت موضوع میراث فرهنگی و گردشگری در کشور تأکید کرد و افزود: کشور ما با پهنه گسترده‌ای از میراث فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی فراوان می‌تواند قطب گردشگری در جهان شود.
سلحشوری در بخش دیگری از سخنان خود به توجه ویژه مجلس شورای اسلامی به موضوعات میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و افزود: در راستای حمایت بیشتر از این مؤلفه‌ها طرح ایجاد کمیسیون ویژه‌ای را تحت عنوان “میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی” ارائه کرده‌ایم و تاکنون صد نماینده با امضای نامه مربوطه از ایجاد این کمیسیون حمایت کرده‌اند. امیدواریم با دادن رأی مثبت در صحن، ایجاد این کمیسیون مصوب شود. وی در پایان سخنان خود از برگزارکنندگان این جشنواره و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران قدردانی کرد.

پیش از سخنان سلحشوری، دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، طی سخنانی به تشریح فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه تهران پرداخت و گفت: سعی ما در دانشگاه تهران توانمندسازی فرهنگی دانشجویان و ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بین آن‌ها است.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تقدیر از برگزاری شایسته اولین جشنواره ملی عکس “ماسار” به ویژگی‌های این جشنواره اشاره کرد و افزود : اولین ویژگی جشنواره “ماسار” برگزاری آن توسط خود دانشجویان است . نسل جوان نشان داده است که هرگاه به او اعتماد شود اتفاقات خوب و درخشانی رخ می‌دهد. وی پرداختن این جشنواره به موضوعات مهم اجتماعی مانند محیط زیست و میراث فرهنگی را از دیگر خصلت‌های برجسته جشنواره مزبور دانست و تصریح کرد: امروز در دنیا دانشگاه‌ها می‌کوشند فاصله خود و جامعه را از بین ببرند. دانشگاه توسعه یافته، امروز دانشگاهی است که مسائل اجتماعی را درک کند و برای مشکلات اجتماعی راه‌حل داشته باشد.
دکتر سرسنگی استفاده این جشنواره را از “هنر” برای رساندن پیام خود ارزشمند توصیف کرد و گفت: هنر راه‌کاری برای حل مشکلات بشری است . هنر صیقل دهنده روح انسان و تعالی‌بخش است. کشور توسعه‌یافته کشوری است که در اوج مشکلات اقتصادی توجه به هنر را بیشتر و بیشتر کند. وی همچنین با انتقاد از برخی مدیران فرهنگی و هنری کشور که نسبت به فعالیت‌های هنری نسل جوان و به‌ویژه دانشجویان توجه لازم را ندارند، گفت: متأسفانه حرکت‌های فرهنگی و هنری نسل جوان چندان مورد توجه مدیران ما نیست. برخی از این جوانان حتی آن‌قدر توان دارند که می‌توانند جشنواره‌های بزرگ کشور را اداره کنند. بطور معمول همه شعار جوان‌گرایی می‌دهند ولی در عمل، جوانان نقش چندانی در مدیریت فرهنگی و هنری کشور ندارند. باید به یاد داشت جوانان امروز پرچم‌داران فردای توسعه فرهنگی کشور هستند. باید به آن‌ها اعتماد کرد و بستر لازم را برای کسب تجربه آنها مهیا نمود.

همچنین مسعود مکاری دبیر جشنواره طی گزارشی از روند جشنواره گفت: کانون دایره ابی به عنوان یک مجموعه فعال محیط زیستی جشنواره عکاسی ماسار رو برنامه ریزی و اجرا کرد. با توجه به رشد گردشگری در ایران نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه احساس می شد. در مورد بخش های جشنواره توجه به طبیعت و طبیعت گردی، حفظ میراث تاریخی و نشر آداب و رسوم قومیت های مختلف ایران مورد توجه قرار گرفت و پراکندگی آثار در ٤٢٠ شهرستان و دهستان و ارتباط گیری مخاطبان از ١١ سال تا ٥٩ سال گواه تعامل خوب مخاطبان با جشنواره بوده است. در نهایت از ٣٥٢٧ اثر ٨٣ اثر برای گالری برگزیده شد و ١٤ عکاس مورد تقدیر قرار گرفتند.

در انتهای این مراسم برگزیدگان اولین جشنواره ملی عکس “ماسار” به شرح زیر، با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جوایز نقدی مورد تقدیر قرار گرفتند:
بخش طبیعت
برگزیده‌ها: زهرا حیدری، سعید یونسی، حسین گیلانی
شایسته تقدیر: فراز پورمختار، فاضل حقیقی، زیبا نوری شورابی
بخش نوروز
برگزیده‌ها: احمد زعفری هشتجین، سیده نیلوفر محمودیان، جمشید فرجوند فردا
شایسته تقدیر: مهدی کرمی، بهزاد سهرابی
بخش میراث تاریخی
برگزیده‌ها: مهدی زارع اصل، حامد دریایی، حمیدرضا بازرگانی

اولین جشنواره ملی عکس “ماسار” به همت کانون دانشجویی دایره آبی و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و با شرکت بیش از ۳۵۰۰ قطعه عکس با موضوعات طبیعت، محیط زیست، میراث فرهنگی و آیین نوروز به دبیری مسعود مکاری، در دانشگاه تهران برگزار شد. مجتبی آقایی، سیف الله صمدیان و هدیه تهرانی اعضای کمیته داوری این جشنواره بودند.

501

کد خبر: 875236

وب گردی

وب گردی