مشکل گندم داخلی فقط اختلاط است/ جدول پاکی سال آینده اصلاح می شود

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی گفت: اگر اختلاط گندم درست مدیریت شود، کیفیت محصول تولید شده در کشور از سایر جهات مناسب است و نیازی به واردات گندم نداریم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا مرتضوی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آرد و نان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: اگر اختلاط گندم درست مدیریت شود، کیفیت محصول تولید شده در کشور، از نظر معیارها و پارامترهای کیفی مانند گلوتن، پروتئین و غیره مناسب است و نیازی به واردات گندم نداریم که البته پیش از آن باید به دنبال این مسئله باشیم که چرا خرید تضمینی گندم با هفت درصد خاک صورت می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران تاکید کرد: این مساله قابل پذیرش نیست که گلوتن گندم پایین است؛ چراکه بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، حداقل کیفیتی که برای گندم و آرد در نظر می‌گیرند با گلوتن ۲۵ درصد است که در همه دنیا با همین میزان، تولید نان صورت می گیرد و نیازی به استفاده از آنزیم ها و افزودنی ها در راستای افزایش کیفیت آرد وجود ندارد.

او با بیان اینکه جدول پاکی خرید تضمینی گندم مشکل دارد، اضافه کرد: چرا که اگر یک نفر ۷ درصد خاک در گندم خالص اختلاط کند و آن را به دولت بفروشد، پول بیشتری نصیبش می‌شود، بنابراین باید از دولت پرسید چرا اگر گندم خریداری شده از کشاورزان خاک ندارد، مکانیسمی طراحی شده که بر اساس آن ۷ درصد خاک اختلاط شده با گندم از گندم خالص ارزش بیشتری دارد. به عبارت دیگر باید گفت که گندم ایران ۷ درصد خاک ندارد بلکه خاک را به آن اضافه می کنند چرا که این جدول پاکی ناپاک است.

مرتضوی با اشاره به اینکه حتماً جدول پاکی گندم در سال آینده و برای آغاز فصل خرید تضمینی گندم اصلاح می شود، گفت: یکی دیگر از نقص های موجود در خرید تضمینی گندم این است که وزارت جهاد کشاورزی از ابزارهای دقیقی برای سنجش میزان افت مفید و غیرمفید گندم استفاده نمی کند به گونه‌ای که بر اساس استاندارد شماره ۱۰۴ وزارت جهاد کشاورزی باید از توری های ۲۰×۲ میلی متر در آزمایش و سنجش میزان افت مفید و غیرمفید گندم استفاده کند اما این توری ها سایز مناسبی ندارد و ۲×۲ میلی متر است و باید پرسید چرا وزارت جهاد کشاورزی از این ابزار استفاده می کنند و چگونه میزان افت مفید و غیرمفید را با این وسیله سنجش کرده است.

منبع: مهر

401

کد خبر: 875267

وب گردی

وب گردی