روحانی و ماکرون احتمالاً ماه جاری در پاریس دیدار می‌کنند

سفیر ایران در فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فرانس‌24 از احتمال دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و امانوئل ماکرون در نیمه‌های ماه دسامبر (آذرماه) در پاریس خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز ، «ابوالقاسم دلفی»، سفیر ایران در فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فرانس‌24» از احتمال دیدار «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران و «امانوئل ماکرون» در نیمه‌های ماه دسامبر (آذرماه) در پاریس خبر داد.

وی در این مصاحبه که به زبان فرانسه انجام شده تصریح کرد که ایران روابط دوستانه‌ای با فرانسه دارد و روابط دو کشور بر اساس همکاری‌‌ها در زمینه‌های مشترک استوار است.

آقای دلفی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که احتمال دارد روحانی و ماکرون در حاشیه نشستی درباره آب و هوا که روز 12 دسامبر (برابر با 21 آذرماه) در پاریس برگزار می‌شود با یکدیگر دیدار کنند.

سفیر ایران در ادامه درباره لفاظی‌های مقام‌های فرانسوی درباره برنامه موشکی ایران اظهارنظر کرد و گفت: «موشک‌های بالستیک به مسئله امنیت ملی ایران مربوط می‌شود. ما در منطقه‌ای خطرناک و بسیار حساس زندگی می‌کنیم که در آن کشورهایی مانند عربستان سعودی مبالغ هنگفتی را برای خرید تجهیزات نظامی صرف می‌کنند.»

دلفی با اشاره به جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران و عدم کمک جامعه بین‌المللی به ایران برای دفاع از خودش در برابر حملات رژیم صدام گفت که ایران از آن زمان تصمیم گرفته روی پای خودش بایستد.

وی گفت: «در آن زمان ما از دنیا خواستیم حداقل کمک‌ها را به ما برای دفاع از خودمان ارائه کنند اما کسی اینکار را انجام نداد و ما تصمیم گرفتیم به خودمان اتکا کنیم.»

وی با بیان اینکه دکترین نظامی ایران دفاعی است گفت: «ایران قصد گسترش هژمونی علیه کشورهای دیگر ندارد. حضور نیروهای در عراق و سوریه به درخواست دولت‌های آن کشورها انجام شد.»

کد خبر: 875287

وب گردی

وب گردی