حضور بانوان وزنه‌برداری ایرانی در مسابقات بین‌المللی

مدیر اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا گفت: با وجود تنش‌های سیاسی بین دو کشور مشتاق هستیم به بانوان وزنه‌بردار ایران کمک کنیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از Inside The Games، یکی از موانع برابری جنسیتی در رشته وزنه‌برداری سال آینده مرتفع خواهد شد و آن زمانی است که برای نخستین بار بانوان کشورهای ایران و عربستان قرار است در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند.

این دو کشور اسلامی بزرگ در این رشته هیچ فعالیتی نداشتند. در حالی که رقابت بانوان در وزنه‌برداری از سال 1987 آغاز شده و این رشته برای بانوان در المپیک سیدنی وارد رقابت شد، کشورهای اسلامی علاوه بر ایران و عربستان، کشورهای دیگر از جمله کویت، بحرین، عمان، سومالی و لیبی نیز وزنه‌برداری در بخش زنان نداشتند.

براساس اعلام این رسانه، علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران درباره حضور زنان در رشته وزنه‌برداری گفت: ما کمیته بانوان را در فدراسیون وزنه‌برداری تاسیس کرده‌ایم و استعدادهای زیادی در این رشته داریم.

وی افزود: زنان نیز مانند مردان وزنه‌بردار ظرفیت‌های زیادی دارند و امیدوارم با لباس‌های طراحی شده برای زنان مسلمان آنها بتوانند در مسابقات بین‌المللی در آینده نزدیک شرکت کنند.

با وجود اینکه ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده ایران یکی از بزرگترین دشمنان ماست، اما این احتمال وجود دارد ایران رقابت دوستانه‌ای با آمریکا در وزنه‌برداری داشته باشد.

در حالی که ترامپ ایران را در لیست سیاه خود قرار داده، اما آمریکا در نظر دارد وزنه‌برداران زن خود را در ماه مارس به ایران اعزام کند و مردان وزنه‌بردار آمریکایی نیز در مسابقات جام فجر در ایران شرکت خواهند کرد.

فدراسیون ایران در مذاکره‌ای که با فدراسیون آمریکا داشته از آنها دعوت کرده در مسابقات جام فجر حضور داشته باشند آمریکا نیز به این دعوت پاسخ مثبت داده و قرار است تیم‌های مردان و زنان این کشور در جام فجر که به میزبانی اهواز برگزار می‌شود شرکت کنند.

فیل اندروز مدیر اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا در این باره اظهار داشت: ما با فرهنگ ایران کاملا موافقت کرده‌ایم و به مربیان و نمایندگان فنی زنان این کشور کمک می‌کنیم. این موضوع به ارتباطات خوب بین‌المللی زنان بین دو کشور منجر می‌شود.

وی افزود: توافقات به طور کلی صورت گرفته و روی جزئیات کار خواهیم کرد. با وجود تنش‌های سیاسی که بین دو کشور وجود دارد، ما همیشه از ارتباط با وزنه‌برداری ایران لذت می‌بریم. هر کاری که از دست ما بربیاید با رغبت مایل به انجام آن هستیم.

مدیر اجرایی فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا تاکید کرد: من می دانم که ایران به عنوان یک کشور موفق در این ورزش نمی‌خواهد بدون این که سطح موفقیت بانوان را تعیین کند آنها را در رقابت‌های بین‌المللی شرکت دهد به همین دلیل ما مشتاق کمک به آنها در رسیدن به این سطح هستیم.

آدامفی مدیر اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نیز در واکنش به این اخبار، گفت: برنامه‌ای که برای بانوان وزنه‌بردار در نظر گرفته شده، خبر خوبی است. این برای ایران بسیار مهم است کشوری که در وزنه‌برداری مردان در سطح بسیار بالایی قرار دارد اما در بخش بانوان صفر است. همکاری ایران و آمریکا برای کمک به وزنه‌برداران زن بسیار خوب است و این موضوع نشان می‌دهد ورزش در سطحی بالاتر از سیاست قرار دارد.

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قانون خود را در خصوص حجاب از سال 2011 تغییر دارد و زنان مسلمان می‌توانند با پوشش در مسابقات شرکت کنند.

آدامفی تاکید کرد: 6 سال از تصویب این قانون گذشته و ما هنوز چیزی نشنیده‌ایم. مذاکراتی درباره حضور بانوان ایرانی و عربستان از سال گذشته صورت گرفته اما آنها هنوز چیزی به ما نگفته‌اند. من نمی‌دانم این کشورها اجازه خواهند داد زنان در مسابقات شرکت کنند یا اینکه آنها فقط بانوان را تشویق به این کار می‌کنند.

602

کد خبر: 875319

وب گردی

وب گردی