آسمان استان سمنان ابری است/ شرق قومس در انتظار بارش برف

گاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد هوای هر هشت شهرستان استان سمنان ابری است و برودت هوا در شرق استان بارش برف را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز،ورود سامانه کم‌فشار بارشی به استان سمنان باعث شده تا برای اولین بار در پائیز۹۶، تمام هشت شهرستان استان آسمانی کاملاً ابری را شاهد باشند و کاهش دما بین پنج‌تا هشت درجه نسبت به ۷۲ ساعت آینده، پدیده غالب هواشناسی دیار قومس باشد، اما درحالی‌که شهرستان‌های غربی مانند گرمسار، مهدی‌شهر و سمنان از امروز جمعه، به مدت ۲۴ساعت تغییر چندانی را در میزان دما نخواهند داشت، شهرهای شرقی همچنان با افت شدید دمای هوا روبرو بوده و حتی در شاهرود طی ۲۴ساعت آینده بارش برف نیز پیش‌بینی‌شده است.

دمای هوای مرکز استان سمنان، هم‌اکنون هشت درجه بالای صفر است و بیشینه و کمینه دمای هوا برای روزهای آدینه، شنبه و یکشنبه به ترتیب ۱۶ و هشت درجه بالای صفر، ۱۵ و پنج درجه بالای صفر و ۱۴ و پنج درجه بالای صفر پیش‌بینی می‌شود اما بارش باران و برف در شهر سمنان محتمل نیست.

دمای هوای شاهرود به زیر صفر خواهد رسید

برخلاف سمنان، دمای هوای شاهرود برای نخستین بار در شش‌ماهه دوم سال جاری در کمینه به زیر صفر خواهد رسید و این پدیده به‌احتمال‌زیاد در شامگاه آدینه رخ خواهد داد از سوی دیگر محور توکستان-شاهرود با هشدار بارش سنگین برف همراه است و رانندگان باید زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند، این وضعیت اما در شاهرود تا روز یکشنبه وجود خواهد داشت و احتمال بارش برف به‌خصوص در ارتفاعات قطعی است.

دمای هوای روز آدینه شاهرود ۹درجه بالای صفر است و بیشینه و کمینه دمای هوا برای روز جمعه، شنبه و یکشنبه به ترتیب۱۴ و دو درجه بالای صفر، ۱۰ درجه بالای صفر و یک درجه زیر صفر و درنهایت هشت درجه بالای صفر و دو درجه زیر صفر عنوان‌شده است و این نشان می‌دهد از امروز به مدت ۷۲ ساعت برودت دمای هوا در این بزرگ‌ترین شهرستان استان سمنان، به اوج می‌رسد.

این وضعیت در میامی نیز مشابه است هم‌اکنون دمای هوای این شرقی‌ترین شهرستان دیار قومس ۹ درجه بالای صفر است و دما در بخش رضوان که معمولاً سردترین بخش استان سمنان نیز محسوب می‌شود، تنها چهار درجه بالای صفر عنوان می‌شود پیش‌بینی هواشناسی اما برای میامی، افزایش ابر، بارش پراکنده برف و باران به‌خصوص در شمال و شرق است.

احتمال بارش برف در ارتفاعات دامغان

صبح سرد دامغانی نیز وقتی آغاز شد که دماسنج‌های بر روی عدد هفت ایستاده‌اند، بیشینه و کمینه دمای هوا این کهن دیار قومسی، ۱۴ و دو درجه بالای صفر است اما رطوبت ۵۱درصدی باعث می‌شود از سختی هوا کاسته شود اما در دامغان یک مقوله را نیز باید در نظر داشت و آن‌هم وزش بادهایی که در پائیزِ دامغان شهره هستند و پیش‌بینی هواشناسی برای این پدیده، افزایش وزش باد در روز شنبه است از سوی دیگر احتمال بارش برف در ارتفاعات دامغان نیز وجود دارد.

هرچه به سمت غرب استان سمنان می‌آییم هوا گرم‌تر و احتمال بارش برف و باران کاهش می‌یابد تا جایی که در گرمسار و ایوان کی این دو شهرستان همسایه می‌توان گفت احتمال بارش در روز جمعه به صفر می‌رسد اما برودت هوا در این دو شهرستان طی روزهای آتی ادامه دارد، هم‌اکنون دمای هوای گرمسار ۱۰ درجه و ایوان کی هفت درجه بالای صفر است بیشینه و کمینه دمای هوا برای این دو شهرستان نیز به ترتیب ۱۸ و شش درجه بالای صفر و ۱۷ و هفت درجه بالای صفر خواهد بود.

درنهایت باید گفت دیار قومس در این هفته نخست آذرماه۹۶، به دو قسمت تقسیم‌شده است نیمه شرقی شامل شاهرود، مجن، کلاته خیج، میامی، رضوان، کال پوش، دشت دانیال، ابر، دیباج، دامغان و ... که برودت هوا در آن حتی به زیر صفر نیز می‌رسد و بارش برف و باران در آن پیش‌بینی می‌شود و همچنین کاهش دما فردا و پس فردا نیز ادامه دارد و نیمه غربی که آسمانی ابری دارد، احتمال بارش کمتر است و دمای هوا طی روزهای آتی کاهش نخواهد یافت.

از سوی دیگر باید گفت همراه داشتن زنجیر چرخ در گذر از ارتفاعات استان سمنان مانند توسکستان-شاهرود، آزادشهر-شاهرود، دیباج-دامغان- کیاسر، فولادمحل-مهدیشهر، دامغان-آهوان-سمنان و ... الزام فصول سرد سال است.

منبع:مهر

902

کد خبر: 875366

وب گردی

وب گردی