فعالیت بیش از ۷۰۰ کانون بسیج اساتید در دانشگاه‌های کشور

رئیس سازمان بسیج اساتید در دیدار با وزیر علوم گفت: تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار استاد و عضو هیات علمی دانشگاه در سازمان بسیج اساتید عضو شده و بیش از ۷۰۰ کانون بسیج اساتید در دانشگاه‌های کشور مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش ایسکانیوز، منصور غلامی وزیر علوم و مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید با هم در وزارت علوم دیدار و گفت‌وگو کردند.

این جلسه که به عنوان اولین دیدار رسمی رئیس سازمان بسیج اساتید و وزیر علوم بود، نسبت به همکاری وثیق و تعامل موثر میان سازمان بسیج اساتید و وزارت علوم در راستای حل مشکلات کشور و جامعه با بهره گیری از تخصص و تجارب شبکه عظیم اساتید متعهد این سازمان بحث و تبادل نظر شد.

مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این جلسه ضمن تاکید بر سوابق علمی موفق و روشن وزیر علوم نسبت به تعامل میان این دو نهاد سازمان دهنده علمی در کشور اظهار امیدواری کرد و گفت: سازمان بسیج اساتید کل کشور آمادگی کامل خود را برای همکاری همه جانبه و تعامل موثر و پایدار با قوه مجریه و بخش های علمی، سیاستگذار و اجرایی آن همچون وزارت خانه ها، استانداری ها و فرمانداری ها اعلام می کند.

وی در تبیین نگاه جدید در سازمان بسیج اساتید افزود: بسیج اساتید مطالبات صنفی از وزارت علوم ندارد بلکه مطالبه گری اساتید در این شبکه عظیم سراسری و پرتوان، برمبنای مطالبات حاکمیت و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و مردم شکل گرفته و پیگیری می شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید با تاکید بر توان و ظرفیت های علمی، تحقیقاتی و سرمایه انسانی اساتید و نخبگان ایرانی در دستیابی به موفقیت های چشمگیر در حوزه‌های متنوع علم، فرهنگ و فناوری، اظهار داشت: امروز مسئله ما در کشور این است که چطور در صنایع موشکی موفقیت‌های فراوان و چشمگیر داریم و به عنوان مثال با کم‌ترین خطای ممکن موشک های تولید داخل و بومی می‌تواند مواضع دشمنان اسلام و تروریست ها را نابود کند، اما در اداره امور کشور علی الخصوص بخش هایی که به صورت مستقیم با زندگی و امور روزمره مردم سروکار دارد، کارنامه موفقی نداریم.

زارعی خاطرنشان کرد: مسئله شناسی بسیج اساتید در دوران جدید، تاکید بر «معضله تدبیر امور» است.

وی همچنین با عنایت بر نگاه و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب نسبت به ظرفیت های بومی و سرمایه انسانی گسترده در کشور گفت: مفروض مقام معظم رهبری در نگاه کلان و راهبردی این است که اقلیم ایران با این گستره وسیع، تنوع کم نظیر و سرمایه های انسانی زبده و خلاق، بستری مناسب و فرصتی مهیا برای نیل به جامعه و تمدن اسلامی است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: بستر و زیرساخت تحقق در این فرآیند نیز جایی جز دانشگاه و محیط های آموزشی نیست.

زارعی اظهار داشت: بر این اساس همه ظرفیت های وزارت علوم، ساختار آن، اساتید، متون آموزشی، فضای عمومی در دانشگاه، نسبت ثبات و تولید علم، وجود شجاعت و حریت در حرکت علمی، نظریه پردازی و آزاداندیشی، دیپلماسی علمی، نسبت علم و قدرت و نیز تجمیع کننده همه این عناصر یعنی علوم انسانی و الگوی پیشرفت، باید با این مفروض بنیادین رهبر حکیم انقلاب تنظیم شده و هدایت شوند.

وی جایگاه بسیج اساتید در موضوع تحول آفرینی و تعالی جویی که مسیر تحقق جامعه و تمدن اسلامی است را ممتاز و پیشتاز برشمرده و تاکید کرد: رویکرد جدید سازمان بسیج اساتید، تحول آفرینی در ساختار و عملکرد است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: این نگاه تحولی با محور قرار دادن مسائل اساسی مردم و جامعه، بسیج اساتید را به عنوان یار صدیق و نقطه اتکا دولت و کشور در حل و رفع مشکلات و مسائل به شمار می آورد.

زارعی گفت: این یک تلقی انحرافی است که نقش آفرینی بسیج اساتید برای ورود به حل مسائل کشور بر پایه نگاه علمی و فناوری در رقابت با وزارت علوم و ارکان آن تعریف شود، بلکه بالعکس بسیج اساتید قرار است در ماموریت های علمی و توسعه ای وزارت خانه و کشور، به یاری آن بشتابد.

وی با تاکید بر ظرفیت عظیم بسیج اساتید در سراسر کشور، آرایش جدید در نگاه و روش عملکرد این سازمان را در مسیر تعامل و هم افزایی با وزارت علوم و ارکان اجرایی کشور افزود: تاکنون بالغ بر 35 هزار استاد و عضو هیات علمی دانشگاه در سازمان بسیج اساتید عضو شده و بیش از 700 کانون بسیج اساتید در دانشگاه های سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان بسیج اساتید عنوان کرد: این ظرفیت عظیم از این پس در دو سطح سازماندهی شده و خدمت رسانی فعالیت می کند که نخست، شکل گیری «اندیشکده های راهبردی اقلیم محور» که در کنار کانون های بسیج اساتید در سراسر کشور فعالیت می کنند و ماموریت آنها براساس مزیت های اقلیمی بر مدار توسعه و تعالی هر منطقه و استان در کشور تعریف می شود.

زارعی گفت: برنامه دوم این است که «اندیشکده های راهبردی موضوع محور» که در سطح دانشگاه های تهران بزرگ فعال شده و محوریت ماموریت خود را بر موضوعات کلان ملی قرار می دهد به فراخور موضوع و اهمیت مسائل، دستاورد آنها در استان ها و اقلیم های مختلف نیز مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

منصور غلامی وزیر علوم نیز در این دیدار به ایراد نکاتی مهم در نسبت با تعامل و هم افزایی وزارت علوم و سازمان بسیج اساتید پرداخته و نگاه موجود در این سازمان را با دیدگاه خود و ساختار جدید وزارت علوم، همسو و مثبت ارزیابی کرد.

در این دیدار ابن الدین حمیدی جانشین سازمان بسیج اساتید، احمد نادری معاون سرمایه انسانی، مرندی معاون بررسی و تحلیل و شفیعی فر معاون پژوهش سازمان بسیج اساتید نیز حضور داشتند.

منبع: فارس

302

کد خبر: 875525

وب گردی

وب گردی