مثلث حیات در زلزله چیست؟

زمان فروریختن سقف در هنگام زلزله، اجسام بزرگ و مقاومی نظیر یخچال، کاناپه یا مبل سبب ایجاد فضایی خالی می شود که تا 90 درصد از تلفات جانی را کاهش می دهد که به این مکان های جدید" مثلث حیات " گفته می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ براساس اغلب توصیه های که در خصوص زمان زلزله انجام شده، افراد در هنگام زلزله باید به زیر میز و یا چارچوب درب ها پناه ببرند، این در حالیست که در تحقیقات اخیر نشان داده شده است که در هنگام ریزش ساختمان و سقف، میزها دچار فشردگی بسیار زیادی می شوند و باعث می شود تا افرادی که به زیر میز پناه برده اند جان خود را از دست بدهند.

با توجه به اینکه اشیائی مانند میزکار و نیمکت توانائی و تحمل وزن یک ساختمان را ندارند و همچنین به دلیل کج شدن چارچوب درب ها به طرف داخل و یا به طرف خارج افراد در زیر آنها جان خود را از دست می دهند.

این وسایل به منظور نگهداری اشیاء کوچکی طراحی شده اند و بدیهی است که چنین وسایل شکننده ای له شده و افرادی که زیر آنها پناه گرفته اند نیز جان خود را از دست خواهندداد.

مکان هایی که اخیرا توصیه شده است تا درهنگام زلزله به آنجا پناه برده شود بسته به نوع سازه ساختمان ها متفاوت است، قرار گرفتن در کنار اجسام بزرگ و مقاومی نظیر یخچال، کاناپه یا مبل، ماشین لباسشویی، میز کار و... که توان تحمل فشار بیشتری دارند و به هنگام فرو ریختن سقف در کنارشان سبب ایجاد فضایی خالی می کند تا %90 از تلفات جانی را کاهش می دهد که این مکان های جدید به عنوان " مثلث حیات " نامگذاری شده است.

1- ساختمان های اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی

هنگام فروریختن ساختمان های اسکلت بتونی و اسکلت فلزی، بعد از فرو ریختن سقف یا دیوارها، در کنار اشیاء حجیم و مستحکم مثلث های حیاتی تشکیل می شود که به اندازه کافی بزرگ بوده و افراد با سرعت می توانند به آنجا پناه ببرند.

2- ساختمان های آجری فاقد اسکلت و فنداسیون و خشت گلی

اکثر ساختمان های یک طبقه در کشور که طی چند سال گذشته ساخته شدند به صورت آجری یا خشتی هستند که فاقد هرگونه اسکلت و فنداسیون است، این ساختمان ها در اثر زلزله به تلی از آجر و یا خشت تبدیل می شوند که هنگام وقوع زمین لرزه در اینگونه ساختمانها باید به سرعت از داخل ساختمان فرار کرد.

401

کد خبر: 875527

وب گردی

وب گردی